Structură Act

NORME din 6 iunie 2005privind condiţiile şi modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot
EMITENT
  • CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 13 iunie 2005Data intrării în vigoare 13-06-2005


    1. Dispoziţii generale1.1. Casele de asigurări de sănătate sunt împuternicite să reprezinte Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în relaţia cu furnizorii din sectorul privat câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, denumiţi în continuare furnizori.1.2. În calitate de reprezentanţi locali ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate sunt obligate să nominalizeze un număr suficient de persoane care vor verifica, valida şi controla declaraţiile de servicii lunare [centralizatorul şi desfăşurătorul privind evidenţa după CNP a bolnavilor cu insuficienţă renală cronică (IRC) în stadiu uremic, beneficiari de hemodializă şi dializă peritoneală din centrele-pilot, precum şi sumele aferente] ale furnizorului pentru fiecare centru-pilot. Aceste persoane vor fi nominalizate prin decizie a preşedintelui-director general al casei de asigurări de sănătate. O copie a deciziei de nominalizare a persoanelor responsabile va fi înaintată Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu menţiunea ca orice modificare ulterioară a acesteia să fie comunicată.1.3. Transportul medical al bolnavilor pentru hemodializă se realizează în baza contractelor încheiate în acest sens de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii de transport sanitar.1.4. La nivelul centrelor-pilot se acordă servicii de hemodializă în regim ambulatoriu atât bolnavilor aflaţi constant în evidenţă ("bolnav constant"), în limita a 152 de şedinţe pentru tratamentul continuu/12 luni, cât şi celor trataţi temporar ("bolnav temporar"), precum şi servicii de dializă peritoneală bolnavilor aflaţi constant în evidenţă.Bolnavul constant este bolnavul tratat prin dializă pentru IRC în stadiu uremic, înregistrat în Registrul de evidenţă a bolnavilor dializaţi din centrul-pilot în care bolnavul beneficiază de şedinţele de dializă.Bolnavul temporar este bolnavul care necesită tratament în centrul-pilot pentru mai puţin de 6 săptămâni, respectiv:
    ● bolnavul cu dializă pentru IRC în stadiu uremic, înregistrat în Registrul de evidenţă a bolnavilor dializaţi al unui alt centru de dializă, tratat ca urmare a transferului temporar, realizat cu respectarea condiţiilor şi formalităţilor de transfer prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004;● bolnavul cu acutizări ale IRC, care necesită temporar şedinţe de hemodializă.Bolnavul nou este bolnavul inclus în tratament în condiţiile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private şi validat de Comisia Medicală Centrală de Includere în Tratament, comisie numită prin decizie a preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.Bolnavul nou este inclus în tratament astfel:a) bolnavul nou selectat de pe lista de aşteptare este inclus în tratament cu aprobarea Comisiei Medicale Centrale de Includere în Tratament;b) bolnavul nou introdus în dializă în regim de urgenţă va fi comunicat Comisiei Medicale Centrale de Includere în Tratament în termen de 24 de ore de la decizia de introducere în dializă. Formularul de comunicare va cuprinde un set minim de date care fundamentează decizia introducerii în dializă.2. Raportarea serviciilor de dializă2.1. Furnizorul va transmite caselor de asigurări de sănătate, în original (două exemplare) şi în format electronic, Declaraţia de servicii lunară (centralizatorul şi desfăşurătorul privind evidenţa după CNP a bolnavilor cu IRC în stadiu uremic, beneficiari de hemodializă şi dializă peritoneală din centrele-pilot, precum şi sumele aferente), în formatul prevăzut în anexă. Documentele vor fi certificate în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi vor fi semnate de:- reprezentantul legal al furnizorului;- directorul economic al furnizorului;- medicul-şef/coordonatorul centrului-pilot;- persoana care întocmeşte documentele.2.2. Documentele menţionate la pct. 2.1 se vor realiza în baza evidenţelor tehnico-operative conduse la nivelul centrelor-pilot şi se vor depune la casele de asigurări de sănătate lunar, în primele 5 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea.2.3. Netransmiterea de către furnizor a documentelor menţionate la pct. 2.1 exonerează Casa Naţională de Asigurări de Sănătate de obligaţia plăţii pentru luna respectivă.2.4. Nerespectarea de către furnizor a termenului menţionat la pct. 2.2, precum şi existenţa unor erori în raportare vor atrage decalarea termenului de plată cu un număr de zile lucrătoare egal cu numărul zilelor cu care furnizorul a depăşit termenul, respectiv până la raportarea corectă.2.5. După verificarea şi validarea declaraţiilor de servicii lunare transmise de furnizor, în termen de 5 zile lucrătoare, după perioada prevăzută la pct. 2.2, ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea, casele de asigurări de sănătate sunt obligate să transmită Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate Declaraţia de servicii lunară a furnizorului (centralizatorul şi desfăşurătorul privind evidenţa după CNP a bolnavilor cu IRC în stadiu uremic, beneficiari de hemodializă şi dializă peritoneală din centrele-pilot, precum şi sumele aferente), în original şi în format electronic. Declaraţia de servicii lunară va fi certificată în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi va fi semnată din partea casei de asigurări de sănătate de:
    - preşedinte-director general;- director economic;- director relaţii contractuale;- medic-şef;- persoana care întocmeşte documentele.2.6. Direcţia programe naţionale şi Serviciul medical din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate vor verifica încadrarea în numărul de bolnavi contractaţi, respectarea volumului de servicii prevăzut în contract şi încadrarea în valoarea contractului pentru fiecare centru-pilot.2.7. După aplicarea prevederilor pct. 2.6, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va notifica în scris furnizorului observaţiile sale. Notificarea se va transmite cel târziu în a 15-a zi lucrătoare a lunii următoare celei pentru care se face raportarea. Pentru situaţiile prevăzute la pct. 2.3 şi 2.4, termenul prevăzut mai sus se stabileşte de la data depunerii documentelor de către furnizor la casa de asigurări de sănătate.2.8. Furnizorul, în baza notificării primite de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, emite factura fiscală, pe care o trimite în original la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.2.9. Trimestrial, în situaţii excepţionale, se poate realiza regularizarea care se aplică perioadei de la începutul derulării contractului până la sfârşitul trimestrului respectiv, cu încadrarea în sumele contractate.2.10. Înaintea regularizării, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va transmite Registrului renal român, pentru verificare şi validare, datele legate de bolnavi, raportate lunar de furnizori.3. Controlul raportării serviciilor de dializă3.1. Controlul serviciilor de dializă raportate de furnizori se realizează de casele de asigurări de sănătate trimestrial, la centrele-pilot nominalizate, până în data de 15 a lunii următoare trimestrului pentru care se face controlul.3.2. Controlul va urmări, în principal, următoarele:a) acurateţea şi validarea datelor colectate şi raportate;b) eventuale obstacole sau disfuncţionalităţi.3.3. În urma fiecărui control se va întocmi un raport care va fi transmis direcţiilor coordonatoare din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în vederea regularizării trimestriale.
    3.4. Controlul anual se va efectua până la data de 15 februarie a anului următor.4. Decontarea serviciilor de dializă4.1. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate decontează lunar serviciile de dializă realizate în luna anterioară celei pentru care se face decontarea, în conformitate cu termenii contractuali.4.2. Decontarea se face prin tarif/serviciu pentru bolnavii beneficiari de hemodializă, în funcţie de numărul de servicii efectuate ("tariful hemodializei") şi, respectiv, o sumă fixă anuală per bolnav supus tratamentului de dializă peritoneală ("tariful dializei peritoneale").4.3. Furnizorul are obligaţia de a nominaliza la rubrica "Cumpărător" din factura fiscală, pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi centrul-pilot, în calitate de beneficiar.Rubrica "Contul cumpărătorului" se completează cu contul CNAS, şi anume: RO91TREZ70027621620XXXXX, iar rubrica "Banca", cu ATCPMB.Datele de identificare a furnizorului trebuie să corespundă cu cele din contract.Rubrica "Descrierea produselor" se va completa cu "servicii medicale de hemodializă", respectiv "servicii medicale de dializă peritoneală", valoarea serviciilor exprimată în lei la cursul euro al Băncii Naţionale a României la data facturării, precum şi numărul contractului încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Valoarea serviciilor medicale de hemodializă, exprimată în lei, se va defalca în valoarea serviciilor medicale şi valoarea medicamentelor şi materialelor sanitare utilizate şi va corespunde cu datele validate din formularele "Declaraţie de servicii lunară".Valoarea facturii va fi exprimată în lei.4.4. Suma decontată va fi în funcţie de numărul şedinţelor de hemodializă multiplicat cu tariful hemodializei, precum şi de numărul pacienţilor supuşi dializei peritoneale, trataţi, multiplicat cu 1/12 (o douăsprezecime) din tariful dializei peritoneale.4.5. În baza rapoartelor prevăzute la pct. 3.3, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate va notifica furnizorului serviciile ce fac obiectul regularizării, precum şi suma aferentă. Regularizarea se va face la cursul Băncii Naţionale a României din data emiterii facturii corespunzătoare lunii pentru care s-a făcut regularizarea. În acest sens furnizorul emite o factură distinctă care se transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate după notificare. Plăţile sau reţinerile se efectuează odată cu plata facturii pentru luna următoare încheierii trimestrului respectiv.4.6. Plăţile de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru serviciile furnizate conform contractelor sunt sub condiţia aprobării bugetului anual al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.4.7. În cazul în care: a) bugetul anual al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nu este aprobat în termen de 90 de zile de la începutul anului calendaristic; sau b) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate stabileşte că alocaţia bugetară în bugetul său anual este insuficientă pentru a finanţa serviciile medicale de dializă, conform contractului, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau furnizorul poate înceta contractul sau poate conveni un volum mai mic de servicii.5. Contabilitatea operaţiunilor rezultate din executarea contractelor încheiate5.1. Contabilitatea operaţiunilor rezultate din contractele încheiate de furnizorii de servicii de hemodializă şi dializă peritoneală se ţine utilizându-se următoarele conturi:- 410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget";- 234 "Furnizori";- 700 "Finanţare de la buget privind anul curent."5.2. Înregistrările contabile ocazionate de derularea operaţiunilor rezultate din executarea contractelor încheiate cu furnizorii de servicii de dializă peritoneală şi hemodializă sunt următoarele:a)
    primirea facturilor lunare şi înregistrarea obligaţiei de plată;
    - 410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la buget" = 234 "Furnizori"b) decontarea serviciilor facturate;- 234 "Furnizori" = 700 "Finanţare de la buget privind anul curent."6. Dispoziţii finaleAnexa face parte integrantă din prezentele norme.Anexa la normeFURNIZOR........CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATECENTRUL PILOT ..........Raportare pentru LUNA ....DECLARAŢIE DE SERVICII LUNARACENTRALIZATORTabel 1 HEMODIALIZA
    *Font 8*
    ┌───────────────────────────────┬─────────────────────────────────┬──────────────────────┬────┐
    │ NUMĂR BOLNAVI │ NUMĂR ŞEDINŢE │SUMA DE DECONTAT(EURO)│ │├─────┬───────────────────┬─────┼──────┬───────────────────┬──────┼──────┬────────┬──────┤ ││ │ realizaţi │ră- │con- │ realizate │rămase│pentru│pentru │ │ ││Con- ├──────┬──────┬─────┤maşi │trac- ├──────┬──────┬─────┤pentru│ser- │medica- │TOTAL │OB- ││trac-│bol- │bol- │Total│ptr. │tate │ptr. │pt. │Total│anul │vicii │mente │ │SER-││taţi │navi │navi │bol- │anul │(cf. │paci- │paci- │se- │în │ │şi ma- │ │VA- ││ │con- │trans-│navi │în │con- │enţi │enţi │din- │curs │ │teriale │ │ŢII ││ │stanţi│feraţi│ │curs │tract)│con- │trans-│ţe │ │ │sani- │ │ ││ │ │tem- │ │ │ │stanţi│feraţi│ │ │ │tare │ │ ││ │ │porar │ │ │ │ │tem- │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │porar │ │ │ │ │ │ │├─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┼────────┼──────┼────┤│ C0 │ C1 │ C2 │C3= │C4= │ C5 │ C6 │ C7 │C8= │C9= │ C10 │ C11 │C12= │C13 ││ │ │ │C1+C2│C0-C1│ │ │ │C6+C7│C5-C8 │ │ │C10+ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │C11 │ │├─────┼──────┼──────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼─────┼──────┼──────┼────────┼──────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└─────┴──────┴──────┴─────┴─────┴──────┴──────┴──────┴─────┴──────┴──────┴────────┴──────┴────┘
    Tabel 2 DIALIZA PERITONEALA
    ┌───────────────────────────────┬──────────┬───────────────────────────────────┐│ NUMĂR BOLNAVI │ SUMA DE │ │├───────────┬─────────┬─────────┤ DECONTAT │ ││contractaţi│realizaţi│ rămaşi │ (EURO) │ OBSERVAŢII ││ │ │ │ │ │├───────────┼─────────┼─────────┼──────────┼───────────────────────────────────┤│ C0 │ C1 │C2=C0-C1 │ C3 │ C4 │├───────────┼─────────┼─────────┼──────────┼───────────────────────────────────┤│ │ │ │ │ │└───────────┴─────────┴─────────┴──────────┴───────────────────────────────────┘Tabel 3 SUMA
    SUMĂ DE DECONTAT (EURO):
    hemodializa dializa peritoneala TOTAL
    C0 C1 C2=C0+C1
        CO din tabelul 3 = C10 din tabelul 1.
        C1 din tabelul 3 = C3 din tabelul 2.
    CERTIFICAT IN PRIVINŢA REALITĂŢII LEGALITĂŢII, REGULARITĂŢII ŞI LEGALITĂŢIIFURNIZOR DIRECTOR ECONOMIC MEDIC SEF/COORDONATOR ALCENTRULUI-PILOT ÎntocmitCERTIFICAT IN PRIVINŢA REALITĂŢII LEGALITĂŢII, REGULARITĂŢII ŞI LEGALITĂŢIIDIRECTOR MEDIC SEF DIRECTOR RELAŢII DIRECTORGENERAL/PRESEDINTE CONTRACTUALE ECONOMIC Întocmit
    DECLARAŢIE DE SERVICII LUNARADesfăşurător privind evidenta după CNP a bolnavilor cu IRCbeneficiari de hernodialize şi dializa peritoneala şi a sumelor de decontatFURNIZOR..........CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATECENTRUL PILOT ........Raportare pentru LUNA ......Tabel 1.A. BOLNAVI CONSTANTI
    Nr.crt. Bolnav CNP bolnavi cu HIV Nr. de înregis- trare fişa spita- lizare de zi (SZ....) Nr. sedinţe HD realizate Tarif/ şedinţa (EURO) SUMA DE DECONTAT (EURO) OBSERVAŢII
    C0 C1 C2 C4 C5 C6 C7
    ... ... 110
    ... ... 110
    ... ... 110
    TOTAL X X 110
    Tabel 1.B. BOLNAVI TRANSFERATI TEMPORAR
    Nr.crt. Bolnav CNP bolnavi cu HIV Nr. de înregis- trare fişa spita- lizare de zi Nr. sedinţe HD realizate Tarif/ şedinţa (EURO) SUMA DE DECONTAT (EURO) OBSERVAŢII
    C0 C1 C2 C4 C5 C6 C7
    ... ... 110
    ... ... 110
    ... ... 110
    TOTAL X X 110
    Tabel 1. BOLNAVI CU HEMODIALIZA
    TOTAL
    bolnavi cu HD şedinţe suma de decontat
    C0 C1 C2=C0+C1
        C1 = total C4 din tabelul 1.A + total C4 din tabelul 1.B
        C2 = total C8 din tabelul 1.A + total C8 din tabelul 1.B
    Tabel 2. BOLNAVI CU DIALIZA PERITONEALA
    Nr. Crt. bolnavi CNP bolnavi cu DP Nr. de înregistrare spitalizare SUMA DE DECONTAT (EURO) OBSERVATII
    C0 C1 C2 C3 C4
    ... ...
    ... ...
    ... ...
    TOTAL x x
    Tabel 3. BOLNAVE DIAL1ZATI
    TOTAL
    bolnavi cu dializa suma de decontat (EURO)
    C0 C1
        C1= total C2 din tabel 1+ total C3 din tabelul 2
    CERTIFICAT IN PRIVINŢA REALITĂŢII LEGALITĂŢII, REGULARITĂŢII ŞI LEGALITĂŢIIFURNIZOR MEDIC SEF/COORDONATORAL CENTRULUI-PILOT ÎntocmitCERTIFICAT IN PRIVINŢA REALITĂŢII LEGALITĂŢII, REGULARITĂŢII ŞI LEGALITĂŢIIDIRECTOR DIRECTOR RELATII DIRECTORGENERAL/PREŞEDINTE MEDIC SEF CONTRACTUALE ECONOMIC Întocmit--------