Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
| EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 99 din 29 iunie 2022, publicate în Monitorul Oficial nr. 655 din 30 iunie 2022, la data de 24 Noiembrie 2023 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: ORDONANŢA nr. 30 din 26 august 2022; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 180 din 19 decembrie 2022; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 104 din 23 noiembrie 2023.Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Întrucât sprijinirea sectorului IMM reprezintă o prioritate a programului economic - parte componentă semnificativă a Programului de guvernare 2021-2024, în condiţiile în care sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii reprezintă un factor de importanţă strategică pentru creşterea economică şi crearea de locuri de muncă, sens în care trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care vizează, printre altele, creşterea accesului la finanţare,în circumstanţele excepţionale create de manifestarea la nivel global a efectelor generate de criza provocată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, întreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate, care ar putea periclita atingerea obiectivelor de creştere asumate la nivel guvernamental.Luând în considerare că, în data de 23 martie 2022, Comisia Europeană a adoptat Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a invaziei Rusiei împotriva Ucrainei, denumit în continuare Cadrul temporar, care cuprinde, printre altele, măsuri de ajutor de stat similare celor adoptate pentru criza provocată de pandemia de COVID-19, respectiv ajutor de stat sub forma garanţiilor şi creditelor cu dobândă finanţată de la bugetul de stat, care vor permite accesul la lichiditate companiilor afectate direct sau indirect de efectele invaziei, inclusiv cele generate de sancţiunile impuse Rusiei de către Uniunea Europeană şi partenerii săi internaţionali, iar solicitarea de autorizare a unor noi scheme de ajutor de stat în baza acestuia adresată Comisiei Europene trebuie realizată cât mai repede pentru a putea beneficia de un termen cât mai extins de implementare, termenul maxim permis de Cadrul temporar pentru acordarea ajutoarelor de stat în baza acestuia fiind data de 31 decembrie 2022.Având în vedere faptul că agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei, sancţiunile impuse şi contramăsurile luate au şi vor avea repercusiuni directe şi indirecte asupra performanţelor economice şi financiare ale companiilor nefinanciare şi asupra economiei româneşti în general, mai ales prin impactul asupra dinamicii preţurilor, datoriei publice, deficitului extern, care trebuie susţinute prin măsuri adecvate de sprijin în vederea asigurării accesului la finanţare,pentru combaterea efectelor negative care influenţează situaţia economică şi întrucât piaţa energiei a fost afectată în mod semnificativ, înregistrându-se creşteri ale preţurilor la energie electrică cu 21,87% în mai 2022 faţă de decembrie 2021 şi la gaze cu 23,2% raportat la aceeaşi perioadă^3, iar elementele mai sus prezentate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în contextul în care operatorii economici care activează în mai multe sectoare economice au fost afectaţi în mod deosebit de pandemia de COVID-19, activitatea acestora a fost perturbată grav şi de creşterea preţurilor la energie electrică şi gaze,întrucât impactul creşterii preţurilor la energie electrică şi gaze naturale s-a resimţit mai ales în privinţa lichidităţii şi volatilităţii pieţelor,accesul la capital suficient şi adecvat pentru a creşte şi a se dezvolta este una dintre principalele provocări cu care se confruntă cele mai multe dintre IMM-uri. Această situaţie este agravată de dificultăţile întâmpinate de IMM-uri în relaţia cu intermediarii financiari, care consideră finanţarea lor ca o activitate cu risc crescut şi rentabilitate scăzută, şi de costurile mari de îndatorare ale IMM-urilor în raport cu rata de rentabilitate a afacerii derulate.În contextul în care, în lipsa adoptării unor măsuri urgente, s-ar putea înregistra o scădere a cererii pe toate pieţele importante, întreruperea contractelor şi a proiectelor existente având drept rezultat negativ scăderi ale cifrei de afaceri a companiilor româneşti, perturbări ale lanţurilor de aprovizionare, în special în ceea ce priveşte materiile prime şi produsele,ţinând cont că lipsa reglementării unitare, fără afectarea condiţiilor de concurenţă a cadrului general aplicabil ajutoarelor de stat care se pot acorda tuturor categoriilor de operatori economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele economiei afectate de creşterea bruscă a costurilor de producţie, în special a celor cu energia şi gazele naturale, ar putea afecta grav lichiditatea şi accesul la finanţare pentru întreprinderi, în special pentru IMM-urile care se confruntă cu provocări economice în contextul crizei,în scopul evitării blocajelor şi întrucât eventuala retragere a măsurilor de sprijin al accesului de finanţare pentru companiile nefinanciare în perioada următoare trebuie realizată de o manieră graduală şi atent direcţionată, astfel încât companiile viabile să rămână la niveluri adecvate ale lichidităţii şi îndatorării, în condiţiile exercitării unei presiuni cât mai reduse asupra bugetului de stat,considerând că elementele situaţiei de criză actuale conturează o situaţie excepţională, se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze accesul la garantare şi creditare a întreprinderilor mici şi mijlocii, întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie, întreprinderilor mari, precum şi al unităţilor administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT, care realizează proiecte de investiţii în sectorul construcţiilor, în cadrul schemei de ajutor de stat de sprijinire a acestora prin acordarea de garanţii de stat pentru creditele destinate realizării investiţiilor şi/sau pentru creditele/liniile de credit necesare pentru finanţarea capitalului de lucru.În lipsa adoptării măsurilor propuse în regim de urgenţă, sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, care reprezintă o prioritate a programului economic - parte componentă semnificativă a Programului de guvernare 2021-2024, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului, ar beneficia de condiţii de finanţare insuficiente sau nu ar putea beneficia de o finanţare adecvată pentru proiectele de investiţii sau pentru capitalul de lucru necesar derulării activităţii curente.Este necesar ca statul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat pentru a atenua repercusiunile negative imediate, pentru a atenua dezechilibrele economice create şi pentru a asigura menţinerea activităţilor economice şi a locurilor de muncă, astfel că,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. 
Formă consolidată valabilă la data 24-11-2023 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 24-11-2023 până la data de 05-11-2025



