Structură Act

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 63 din 30 iunie 2023pentru stabilirea unor măsuri la nivelul structurii organizatorice aferente unităţilor sanitare, precum şi stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul sanitar public şi pentru completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii şi în domeniul fiscal
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 30 iunie 2023Data intrării în vigoare 30-06-2023
    Prezenta formă este valabilă începând cu data de 30-06-2023 până la data de 30-06-2023


    În considerarea obligaţiei statului de a garanta dreptul la sănătate al populaţiei şi având în vedere faptul că, în lipsa unor măsuri concrete şi rapide de stimulare a personalului din sistemul sanitar, ar fi afectat dreptul la sănătate al cetăţenilor, deoarece asigurarea asistenţei medicale reprezintă o prioritate strategică naţională, iar în sistemul sanitar se înregistrează un deficit de personal în raport cu necesarul prevăzut în statele de funcţii,ţinând cont de faptul că în sistemul sanitar se înregistrează un deficit major în ceea ce priveşte resursa umană, iar atractivitatea desfăşurării activităţii de continuitate a asistenţei medicale este foarte redusă,luând în considerare că de la data intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi până în prezent drepturile salariale privind sporul pentru activitatea prestată în linia de gardă, sporul pentru activitatea prestată în ture, sporul acordat pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, nu se lucrează, sporul pentru munca prestată în timpul nopţii nu sunt determinate prin raportare la salariul de bază existent în plată,având în vedere faptul că unităţile sanitare au obligaţia de a asigura asistenţa medicală şi se confruntă cu o lipsă acută de personal, în parte determinată de diferenţele salariale existente între contractul individual de muncă de la funcţia de bază şi contractul de prestare gărzi cu plată în afara normei legale de muncă,având în vedere faptul că acordarea voucherelor de vacanţă conduce la recuperarea capacităţii de muncă, creşterea productivităţii muncii salariatului şi la motivarea acestuia pentru a-şi menţine calitatea de salariat în unităţile sanitare publice, ceea ce va genera stabilitate şi eficienţă mărite la nivelul sectorului public sanitar, ţinând cont de necesitatea asigurării unui cadru unitar în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor de protecţie a angajaţilor cu atribuţii în ocrotirea sănătăţii populaţiei, fără a determina situaţia în care personalul din unele unităţi sanitare publice să beneficieze de voucherele de vacanţă, iar personalul din alte unităţi sanitare să nu poată beneficia de respectivele vouchere din cauza nealocării de fonduri cu această destinaţie, aspect ce conduce la un impact negativ asupra modului de gestionare a activităţii în unităţile sanitare publice, cu consecinţe directe asupra acordării serviciilor medicale pentru populaţia României,
    întrucât în funcţie de solicitările fiecărei ramuri/specialităţi/dificultăţi date de locul de muncă şi activitatea prestată în cadrul acestora, zilele de concediu de odihnă sunt negociate prin contractul colectiv de muncă,având în vedere importanţa consolidării sectorului de sănătate inclusiv prin implementarea propunerilor formulate de către partenerii sociali cu ocazia negocierii contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate, luând în considerare că elementele sus-menţionate constituie elemente ale unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat necesar încheierii contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate, ţinând cont că există zone în care nu sunt înfiinţate cabinete de medicină de familie sau puncte secundare de lucru ale acestora, mai ales în zona rurală, iar asistenţa medicală primară se poate acorda atât prin intermediul cabinetelor medicale, cât şi prin intermediul unităţilor medico-sanitare cu personalitate juridică,în considerarea faptului că începând cu anul 2023 se acordă un pachet de servicii medicale pentru persoanele neasigurate similar cu pachetul de bază acordat în asistenţă medicală primară, este necesară intervenţia legislativă pentru a asigura accesul la servicii medicale în asistenţă medicală primară, mai ales la populaţia îmbătrânită, caracterizată de o prevalenţă a bolilor cronice, începând cu contractele de furnizare de servicii încheiate potrivit prevederilor Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023, care intră în vigoare la data de 1 iulie 2023. Întrucât la acest moment spitalele urmează să încheie contracte de furnizare de servicii medicale spitaliceşti cu casele de asigurări de sănătate pentru anul 2023, în conformitate cu prevederile Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023,ţinând cont de faptul că structurile aprobate au impact direct asupra tipului şi numărului de servicii contractate, aspect care influenţează în mod direct valoarea de contract a spitalului,luând în considerare faptul că este imperios necesar să existe structuri ale acestor unităţi sanitare funcţionale şi în vigoare la momentul contractării serviciilor şi respectiv pe durata Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2023, cu aplicabilitate semestrul II al anului 2023,în considerarea faptului că se impune instituirea unor măsuri necesare redresării economice, în special contribuabililor cu afaceri viabile, pentru a se evita astfel deschiderea procedurilor de insolvenţă sau faliment care din perspectiva recuperării creanţelor bugetare sunt ineficiente,având în vedere faptul că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul IÎn anexa nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, la capitolul II, după articolul 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, cu următorul cuprins:Articolul 3^1(1) Începând cu data de 1 august 2023, personalul de specialitate medico-sanitar care efectuează gărzi în baza unui contract individual de muncă cu timp parţial pentru activitatea prestată în linia de gardă şi personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar-sanitar care asigură asistenţa medicală beneficiază şi de o indemnizaţie lunară stabilită în cuantum brut după cum urmează:a) 500 lei pentru medicii specialişti şi primari care efectuează lunar o gardă în afara normei legale de bază;
    b) 1.000 lei pentru medicii specialişti şi primari care efectuează lunar cel puţin 2 gărzi în afara normei legale de bază;c) 500 lei pentru biologii, chimiştii şi biochimiştii care efectuează lunar cel puţin 2 gărzi;d) 500 lei pentru asistenţii medicali, tehnicienii de radiologie şi imagistică licenţiaţi, asistenţii medicali de laborator clinic licenţiaţi, licenţiaţi în balneofiziokinetoterapie şi recuperare, asistenţii medicali dentari licenţiaţi, asistenţii medicali de profilaxie dentară licenţiaţi, asistenţii medicali licenţiaţi în nutriţie şi dietetică, moaşe, surori medicale, indiferent de nivelul studiilor;e) 100 lei pentru fiecare zi lucrată în zilele de repaus săptămânal, sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, nu se lucrează, dar nu mai mult de 300 lei lunar pentru toate categoriile de personal, cu excepţia celor prevăzute la lit. a-c).
    (2) Pentru personalul prevăzut la alin. (1) din unităţile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, influenţele financiare determinate de drepturile salariale prevăzute la alin. (1) se asigură prin transferuri din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, de la titlul VI «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice
    Articolul IIImpactul financiar determinat de aplicarea măsurilor prevăzute la art. I se ia in calcul la stabilirea grilei de salarizare pentru funcţiile din unităţile sanitare din familia ocupaţională de funcţii bugetare „Sănătate şi asistenţă socială“, aplicabilă începând cu anul 2024.Articolul III(1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, contravaloarea voucherelor de vacanţă pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, cu excepţia categoriilor de personal pentru care voucherele de vacanţă sunt finanţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică pentru personalul care, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, nu a beneficiat de vouchere de vacanţă, acordate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare.(3)
    Plata contravalorii voucherelor de vacanţă pentru personalul prevăzut la alin. (1) se face în baza unui contract distinct, de natură civilă, încheiat cu casa de asigurări de sănătate de către reprezentantul legal al unităţii sanitare, al cărui model este stabilit prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care se aprobă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    Norme de aplicare
    ORDIN nr. 2.592 din 3 august 2023Articolul 1(1) Se aprobă modelul de contract pentru plata contravalorii voucherelor de vacanţă pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023 pentru stabilirea unor măsuri la nivelul structurii organizatorice aferente unităţilor sanitare, precum şi stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul sanitar public şi pentru completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii şi în domeniul fiscal.(2) Modelul de contract menţionat la alin. (1) este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.ANEXĂCONTRACT- Model -I. Părţile contractanteCasa de Asigurări de Sănătate ......................, cu sediul în municipiul/oraşul ..................., str. ........................... nr. ....., judeţul/sectorul ..., telefon .............., fax .........., reprezentată prin director general .............................,
    şiunitatea sanitară publică, cu sediul în ..............................., str. ............................ nr. ......, telefon: fix/mobil ......................, fax ..........................., e-mail ....................., având codul unic de înregistrare ……………, reprezentată prin .........................
    II. Obiectul contractuluiArticolul 1Obiectul prezentului contract îl constituie plata contravalorii voucherelor de vacanţă pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, precum şi în cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, denumite în continuare unităţi sanitare publice, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu dispoziţiile Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 2.592/616/2023 privind punerea în aplicare a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023 pentru stabilirea unor măsuri la nivelul structurii organizatorice aferente unităţilor sanitare, precum şi stabilirea unor măsuri privind salarizarea personalului din sistemul sanitar public şi pentru completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii şi în domeniul fiscal.III. Durata contractuluiArticolul 2Prezentul contract este valabil de la data încheierii şi până la data de ................., respectiv pe durata de valabilitate a contractului încheiat de părţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 258 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile menţinerii aplicabilităţii prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023.Articolul 3
    Durata prezentului contract se poate prelungi prin acordul părţilor pe toată durata de valabilitate a contractului încheiat de părţi în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 258 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile menţinerii aplicabilităţii prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023.
    IV. Obligaţiile părţilorArticolul 4Casa de asigurări de sănătate are următoarele obligaţii:a) să deconteze unităţilor sanitare publice, precum şi celor care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, la termenele prevăzute în contract, pe baza facturii însoţite de documente justificative transmise în format electronic, sumele necesare plăţii voucherelor de vacanţă;b) să informeze unităţile sanitare publice cu privire la condiţiile de contractare a sumelor necesare plăţii voucherelor de vacanţă, precum şi despre eventualele modificări ale acestora survenite ca urmare a apariţiei unor noi acte normative, prin publicare în termen de maximum 5 zile lucrătoare pe pagina web a caselor de asigurări de sănătate şi prin poşta electronică;c) să înmâneze, la data finalizării controlului, procesele-verbale de constatare/rapoartele de control/notele de constatare, după caz, unităţilor sanitare publice, precum şi informaţiile despre termenele de contestare, la termenele prevăzute de normele metodologice privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în vigoare; în cazul în care controlul este efectuat de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau cu participarea acesteia, notificarea privind măsurile dispuse se transmite furnizorului de către casele de asigurări de sănătate în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data primirii raportului de control de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate la casa de asigurări de sănătate;d) să recupereze de la unităţile sanitare publice care au acordat voucherele de vacanţă prevăzute de art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023 sumele reprezentând contravaloarea acestora, în situaţia în care persoanele nu erau în drept şi nu erau îndeplinite condiţiile prevăzute de lege să beneficieze de aceste indemnizaţii la data acordării.
    Articolul 5Unităţile sanitare publice au următoarele obligaţii:a) să depună la termenele stabilite de casele de asigurări de sănătate documentele în vederea încheierii contractelor pentru plata contravalorii voucherelor de vacanţă şi să solicite casei de asigurări de sănătate sumele necesare plăţii acestora prevăzute de art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023. Documentele necesare încheierii contractelor se pot transmite inclusiv în format electronic asumate fiecare în parte prin semnătura electronică extinsă/calificată a reprezentantului legal al furnizorului;b) să verifice încadrarea personalului pentru care se solicită plata indemnizaţiei în categoriile de personal prevăzute la art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023;c) să verifice şi să răspundă pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor calculate pentru fiecare persoană care beneficiază de vouchere de vacanţă, în concordanţă cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 215/2009, cu modificările şi completările ulterioare;d) să întocmească şi să transmită casei de asigurări de sănătate, în formatul solicitat de aceasta, următoarele documente justificative:(i) situaţia cuprinzând suma totală solicitată, defalcată pe fiecare persoană beneficiară, conform anexei nr. 1 la prezentul contract;(ii) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al unităţii sanitare publice din care să rezulte că persoanele beneficiare nu au mai beneficiat în anul în curs de vouchere de vacanţă, acordate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, conform anexei nr. 2 la prezentul contract
    e) să notifice casa de asigurări de sănătate despre modificarea oricăreia dintre condiţiile care au stat la baza încheierii contractului, cel târziu în ziua în care modificarea produce efecte, şi să îndeplinească în permanenţă aceste condiţii pe durata derulării contractului; notificarea se face conform reglementărilor privind corespondenţa între părţi prevăzute în contract;f) să pună la dispoziţia organelor de control ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi ale caselor de asigurări de sănătate, ca urmare a cererii formulate în scris, documentele privind actele de evidenţă financiar-contabilă a sumelor solicitate conform contractelor încheiate între unităţile sanitare publice şi casele de asigurări de sănătate, precum şi documentele administrative existente la nivelul entităţii controlate şi necesare actului de control.
    Articolul 6Unităţile sanitare publice au următoarele drepturi:a) să primească la termenele prevăzute în contract, pe baza facturii însoţite de documente justificative, sumele necesare plăţii voucherelor de vacanţă prevăzute de lege şi de Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 2.592/616/2023;b) să primească din partea caselor de asigurări de sănătate motivarea refuzului decontării anumitor sume, cu respectarea confidenţialităţii datelor personale, după caz, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data refuzului;
    c) să fie informate de către casele de asigurări de sănătate cu privire la condiţiile de contractare a sumelor necesare plăţii voucherelor de vacanţă, precum şi despre eventualele modificări ale acestora survenite ca urmare a apariţiei unor noi acte normative, prin publicare în termen de maximum 5 zile lucrătoare pe pagina web a caselor de asigurări de sănătate şi prin poştă electronică.
    V. Modalităţi de platăArticolul 7(1) Casa de asigurări de sănătate efectuează plata sumei corespunzătoare contravalorii voucherelor de vacanţă, pe baza facturii şi a documentelor justificative depuse/transmise la casa de asigurări de sănătate până la data de ................... .(2) Toate documentele necesare pentru plata sumelor solicitate se certifică pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor raportate prin semnătura reprezentantului legal al unităţii sanitare.
    Articolul 8Plata se face în contul nr. ......................., deschis la Trezoreria Statului, sau în contul nr. ........................., deschis la Banca ...................... .
    VI. Răspunderea contractualăArticolul 9(1) Reprezentantul legal al unităţii sanitare publice cu care casa de asigurări de sănătate a încheiat contract este direct răspunzător de corectitudinea, legalitatea şi exactitatea sumelor solicitate. (2) Încălcarea dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 215/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte stabilirea, precum şi acordarea de drepturi fără respectarea prevederilor legale, după caz, atrage răspunderea disciplinară sau patrimonială a persoanelor vinovate, potrivit legii.VII.
    Clauze specialeArticolul 10(1) Orice împrejurare independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului şi care împiedică executarea acestuia, este considerată forţă majoră şi exonerează de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate forţă majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca: război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargou.(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe cealaltă parte, în termen de 5 zile calendaristice de la data apariţiei respectivului caz de forţă majoră, şi să prezinte un act confirmativ eliberat de autoritatea competentă din propriul judeţ, respectiv municipiul Bucureşti, prin care să se certifice realitatea şi exactitatea faptelor şi împrejurărilor care au condus la invocarea forţei majore, şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz. Dacă nu procedează la anunţarea în termenele prevăzute mai sus a începerii şi încetării cazului de forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte părţi prin neanunţarea în termen.(3) În cazul în care împrejurările care obligă la suspendarea executării prezentului contract se prelungesc pe o perioadă mai mare de o lună, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.
    VIII. Suspendarea, încetarea şi rezilierea contractuluiArticolul 11(1) Contractul se suspendă/încetează/se reziliază printr-o notificare scrisă în situaţia în care toate contractele de furnizare de servicii medicale încheiate de unitatea sanitară publică cu casa de asigurări de sănătate se suspendă/ încetează/se reziliază şi produce efecte de la data suspendării/ încetării/rezilierii contractelor de furnizare de servicii medicale.
    (2) Casele de asigurări de sănătate au dreptul să recupereze de la unităţile sanitare publice contravaloarea voucherelor de vacanţă solicitate în mod nejustificat de ordonatorul de credite al unităţii sanitare pe propria răspundere, în situaţia în care persoanele nu erau în drept şi nu erau îndeplinite condiţiile prevăzute de lege să beneficieze de aceste indemnizaţii la data acordării, cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 73^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    Articolul 12Situaţiile prevăzute la art. 11 se constată de către casa de asigurări de sănătate din oficiu.
    IX. CorespondenţaArticolul 13(1) Corespondenţa legată de derularea prezentului contract se efectuează în scris prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax, prin corespondenţă electronică sau la sediul părţilor - sediul casei de asigurări de sănătate şi la sediul unităţii sanitare declarat în contract.(2)
    Fiecare parte contractantă este obligată ca în termen de 5 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi contractante schimbările survenite.
    X. Modificarea contractuluiArticolul 14(1) Prezentul contract se poate modifica la iniţiativa oricărei părţi contractante, sub rezerva notificării scrise a intenţiei de modificare şi a propunerilor de modificare cu cel puţin ..... zile înaintea datei de la care se doreşte modificarea.(2) Modificarea se face printr-un act adiţional semnat de ambele părţi şi este anexă a acestui contract.Articolul 15În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.
    Articolul 16Dacă o clauză a acestui contract ar fi declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cât mai bine cu putinţă spiritului contractului.
    XI. Soluţionarea litigiilorArticolul 17(1) Litigiile legate de încheierea, derularea şi încetarea prezentului contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.(2) Litigiile nesoluţionate pe cale amiabilă dintre furnizori şi casele de asigurări de sănătate conform alin. (1) se soluţionează de către comisia de arbitraj care funcţionează pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, organizată conform reglementărilor legale în vigoare, sau de către instanţele de judecată, după caz.
    XII. Alte clauze................................................Prezentul contract a fost încheiat astăzi, ........., în două exemplare a câte ...... pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
    CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATEDirector general,……………...........Director executiv al Direcţiei economice,....................Director executiv al Direcţiei relaţii contractuale,……………...........VizatJuridic, contencios……………...........UNITATEA SANITARĂ
    Reprezentant legal,……………...........
    Anexa nr. 1la contractDenumirea unităţii sanitare ...............Situaţia personalului care până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023nu a beneficiat de vouchere de vacanţă
    Nr. crt.Numele salariatuluiPrenumele salariatuluiCNP-ul salariatuluiFuncţiaNumărul contractului individual de muncăData contractului individual de muncăCuantumul voucherului de vacanţă (lei)
    Total
    Tabelul cuprinde numai salariaţii care până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/2023 nu au beneficiat de vouchere de vacanţă, acordate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare. Răspundem de realitatea şi exactitatea datelor.
    Manager,…….......……….Director financiar-contabil,…….......……….Întocmit…….......……….
    Anexa nr. 2la contractDeclaraţie- model -Subsemnatul, .............................., reprezentant legal al unităţii sanitare ..................................., cu sediul în ........................, str. .................... nr. ......., localitatea .............., judeţul .............., având cont deschis la ............... şi cod fiscal nr. ........................., cunoscând că falsul în declaraţii se pedepseşte conform legii, declar pe propria răspundere că persoanele pentru care am solicitat Casei de Asigurări de Sănătate ................ decontarea sumei totale de ........................ lei nu au mai beneficiat în anul în curs de vouchere de vacanţă, acordate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    Data ...................Semnătura ...........
    Articolul IVDupă articolul 37 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1138 din 2 decembrie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 37^1, cu următorul cuprins:Articolul 37^1(1) Personalul contractual din sistemul public de sănătate beneficiază de concediu de odihnă anual de până la 38 de zile lucrătoare, în funcţie de vechime, calculate în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă la nivel de sector bugetar Sănătate.(2) În termen de 12 luni de la data concedierii ca urmare a desfiinţării unităţii sanitare, salariatul concediat prin concediere colectivă are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînfiinţat în aceeaşi activitate, fără examen, concurs sau perioadă de probă.
    Articolul VLa articolul 75 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) Prevederile alin. (2)-(7) sunt aplicabile şi unităţilor medico-sanitare cu personalitate juridică, care desfăşoară activitate în conformitate cu art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate potrivit Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în care îşi desfăşoară activitatea, într-o formă legală, un singur medic.Articolul VILa articolul XLII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, cu completările ulterioare, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică până la data de 31 decembrie 2023.
    Articolul VIILa articolul 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, aprobată prin Legea nr. 216/2021, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:(1) Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune până la data de 31 iulie 2024, sub sancţiunea decăderii.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacşu

    Ministrul sănătăţii,
    Alexandru Rafila
    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
    secretar de stat
    Ministrul finanţelor,
    Marcel-Ioan Boloş
    Bucureşti, 30 iunie 2023.Nr. 63. ------





    Prezenta formă este valabilă începând cu data de 30-06-2023 până la data de 30-06-2023