Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 107 din 4 septembrie 2024, publicate în Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024, la data de 04 Aprilie 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 112 din 23 septembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 116 din 25 septembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 119 din 9 octombrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 126 din 23 octombrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 128 din 7 noiembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 132 din 21 noiembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 137 din 27 noiembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 138 din 4 decembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 148 din 12 decembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice a României,ţinând cont că pentru România a fost declanşată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depăşit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, iar în prezent datorită deficitului bugetar conform Sistemului European de Conturi de la finalul anului 2023 de 6,6% din PIB a fost declanşată o nouă procedură de deficit bugetar excesiv pentru care va trebui prezentat până la data de 15 octombrie 2024 planul fiscal structural al României pentru perioada 2025-2031, luând în considerare că evoluţia execuţiei bugetare pe primele şapte luni ale anului impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor publice deoarece faţă de nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB, la sfârşitul lunii iulie 2024 nivelul realizat era de 4,02% din PIB, iar în aceste condiţii există perspectiva unei depăşiri a deficitului bugetar pentru anul 2024 în condiţiile în care Comisia Europeană în prognoza de primăvară a estimat un nivel al deficitului bugetar de 6,9% din PIB,întrucât volumul creanţelor bugetare neîncasate la buget a ajuns la valoarea de 175 mld lei, echivalentul a 35 mld euro, iar în acest context trebuie identificate măsuri care să permită o mai bună colectare a creanţelor bugetare, dar în acelaşi timp să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor faţă de buget. De asemenea, anumite facilităţi fiscale care îmbracă forma anulării accesoriilor aferente creanţelor bugetare acordate pe termene limitate de timp pot conduce la îmbunătăţirea colectării creanţelor bugetare.Ţinând cont de contextul macroeconomic al României determinat de faptul că se înregistrează o încetinire a creşterii economice a României, respectiv s-a înregistrat o creştere de doar 0,1% în trimestrul II 2024 faţă de trimestrul I 2024, iar faţă de nivelul programat al creşterii economice de doar 0,8% faţă de un nivel planificat pentru anul 2024 de 3,3% din PIB, în contextul în care în această situaţie este necesar să fie adoptate măsuri de sprijin pentru mediul de afaceri pentru a susţine activitatea economică a acestora. În acelaşi timp, după eliminarea contribuabililor inactivi, în insolvenţă sau faliment, se observă că din valoarea creanţelor bugetare de 175 mld lei pot fi identificate creanţe în valoare de 71,8 mld lei care ar putea face obiectul unor facilităţi fiscale, din care 60,5 mld lei reprezintă debite, iar accesorii 11,3 mld lei, în această situaţie regăsindu-se un număr de 330.735 contribuabili persoane juridice şi un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice, în timp ce 558.408 contribuabili persoane juridice au achitate obligaţiile faţă de buget la zi. În acest context se estimează un procent de încasare a acestor tipuri de creanţe la buget în valoare de până la 15% din valoarea acestora. Totodată, pentru a facilita conformarea voluntară pentru contribuabilii care au achitate datoriile faţă de buget la zi este necesară facilitarea unei bonificaţii care să stimuleze în continuare conformarea voluntară.Deoarece lipsa unor măsuri bugetare adoptate de urgenţă, care să conducă la limitarea şi diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada rămasă până la sfârşitul acestui an, poate avea consecinţe imediate asupra creşterii costurilor finanţării deficitului bugetar, dar şi asupra fondurilor alocate pentru investiţii în cadrul Politicii de coeziune, precum şi asupra fondurilor alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României,având în vedere faptul că, în cazul fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, în conformitate cu prevederile articolului 19 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, sunt prevăzute sancţiunile aplicabile statului membru care pot duce până la suspendarea parţială a fondurilor europene, acesta fiind completat de prevederile articolului 10 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, unde, în cazul respectivului mecanism, Comisia prezintă Consiliului o propunere de suspendare totală sau parţială a angajamentelor sau plăţilor în cazul în care Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) sau alineatul (11) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, că un stat membru nu a luat măsuri efective pentru a-şi corecta deficitul excesiv, în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul I(1) Prezentele măsuri se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.(2) 


Formă consolidată valabilă la data 04-04-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 04-04-2025 până la data de 02-09-2025