Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024, publicate în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024, la data de 04 Aprilie 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: RECTIFICAREA nr. 156 din 30 decembrie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 4 din 20 februarie 2025; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 21 din 3 aprilie 2025.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,ţinând seama de faptul că fundamentarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025 trebuie realizată ţinând cont de măsurile fiscal-bugetare aprobate prin acte normative,luând în considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 în vederea încetării situaţiei de deficit public excesiv din România (2020/C 116/01), potrivit căreia România trebuie să pună în aplicare în mod riguros măsurile necesare pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, dar şi faptul că România potrivit planului bugetar pe termen mediu şi lung şi-a asumat o traiectorie de reducere a deficitului bugetar de la 7,9% în anul 2024 la sub 3% în anul 2031 pe baza unor ipoteze care ţin de cheltuielile publice şi de evoluţia acestora în perioada 2025-2031 care să determine o ajustare de 6 ppt, respectiv o reducere de la 41,9% din PIB la 35,9% din PIB în anul 2031, iar în acest context sunt necesare o serie de măsuri pentru reducerea ponderii cheltuielilor publice în PIB,de asemenea ţinând cont că cheltuielile cu asistenţa socială, în special cheltuielile din sistemul general de pensii au crescut în anul 2024 prin indexare cu 13,8%, precum şi prin recalcularea pensiilor cu aproximativ 20%, ceea ce a determinat un impact bugetar anual de peste 25 mld lei cu consecinţe asupra deficitului bugetar al bugetului asigurărilor sociale, iar în acest context se impune menţinerea în plată la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli pentru a asigura respectarea traiectoriei de deficit bugetar,întrucât cheltuielile de personal au crescut în cursul anului 2024 ca urmare a majorărilor salariale acordate pentru întreg personalul din sectorul public de la 132 mld lei la 164 mld lei cu o valoare nominală de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentând în anumite situaţii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizării unice ca reformă asumată prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, iar în acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu şi lung este necesară menţinerea în plată la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli de personal,având în vedere necesitatea creării unui spaţiu bugetar pentru alocarea de sume pentru susţinerea investiţiilor publice şi implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, într-o manieră eficientă, profesionistă şi transparentă, cu efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix,ţinând cont de necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2025-2027, a legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025,ţinând cont de necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea de măsuri menite să limiteze creşterea cheltuielilor bugetare permanente,deoarece neadoptarea măsurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finanţare suplimentar în anul 2025, rezultând un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect creşterea datoriei publice cu riscul înăspririi condiţiilor de finanţare a acesteia,luând în considerare faptul că situaţia prezentată întruneşte premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative, în sensul că ar genera atât un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectând sustenabilitatea finanţelor publice, cât şi întârzieri în adoptarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025,ţinând cont de faptul că este necesară implementarea de măsuri urgente şi viabile care să asigure respectarea de către România a termenelor şi jaloanelor stabilite prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) în domeniul reformei fiscale care să fie în concordanţă şi cu recomandările formulate de către Comisia Europeană,având în vedere faptul că neadoptarea acestor măsuri legislative cauzează întârzieri asupra îndeplinirii unor jaloane-condiţionalităţi pentru PNRR, această situaţie ducând la creşterea riscului de nerespectare a calendarelor, cu consecinţe negative majore asupra gradului de îndeplinire a obligaţiilor asumate,întrucât problemele menţionate mai sus vizează interesul public şi strategic al României pentru asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice, gestionarea fondurilor europene şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.Având în vedere decizia Guvernului României de majorare a salariului minim brut pe ţară garantat în plată începând cu data de 1 ianuarie 2025, la nivelul de 4.050 lei lunar, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.506/2024,luând în considerare solicitarea reprezentanţilor mediului de afaceri cu privire la necesitatea menţinerii măsurii potrivit căreia pentru suma de 300 lei/lună reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, până la 31 decembrie 2025,ţinând seama de necesitatea susţinerii obiectivului privind creşterea veniturilor nete ale persoanelor care realizează venituri din salarii la nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată, pentru care este esenţială menţinerea sumei de 300 lei/lună neimpozabilă şi care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii, în corelare cu creşterea nivelului salariului minim brut pe ţară garantat în plată,având în vedere creşterea preţurilor la bunurile de larg consum ce a determinat creşterea ratei inflaţiei, cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale persoanelor cu venituri la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, 


Formă consolidată valabilă la data 04-04-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 04-04-2025 până la data de 02-09-2025