Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .
Alege plan abonament
EMITENT |
Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 95 din 3 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 849 din 6 septembrie 2021, la data de 15 Mai 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 40 din 6 aprilie 2022; LEGEA nr. 183 din 17 iunie 2022; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 47 din 14 mai 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 130 din 14 noiembrie 2024; LEGEA nr. 55 din 8 mai 2025.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Având în vedere obligaţiile statului de a garanta şi de a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, stabilite prin Constituţia României, republicată, obligaţii care se realizează prin toate structurile sale administrative şi prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii eforturilor autorităţilor administraţiei publice locale în dezvoltarea infrastructurii de bază: apă-canalizare, drumuri şi racordare la sistemele de gaze naturale, la nivelul tuturor localităţilor,ţinând cont că prin Programul de guvernare Guvernul României îşi asumă modernizarea comunităţilor locale prin realizarea de investiţii în infrastructura locală, drumuri judeţene şi locale, infrastructura de apă şi canalizare, staţii de epurare a apei, extinderea reţelei de distribuţie a gazelor naturale etc.,este imperios necesară susţinerea realizării obiectivelor de investiţii care permit asigurarea în cel mai scurt timp a unor servicii esenţiale pentru creşterea calităţii vieţii în toate localităţile din România, punându-se mai mult accent, în conformitate cu obligaţiile prevăzute în legislaţia internă şi europeană, pe apă şi canal, drumuri şi reţele de gaze,De asemenea, conform Directivei 91/271/CEE privind tratarea apelor urbane reziduale, aglomerările umane cu peste 2.000 l.e. trebuie dotate cu staţii de epurare şi reţele de colectare a apei uzate.Situaţia extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure un climat investiţional atractiv pentru localităţile României, menit să ducă la creşterea numărului de locuri de muncă, neadoptarea în regim de urgenţă a programului conducând pe termen lung la neasigurarea standardelor de calitate a vieţii, necesare populaţiei, în domeniul serviciilor publice, cu atât mai mult cu cât România s-a angajat să asigure localităţilor conformarea la legislaţia din domeniul mediului prin dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată, iar nerespectarea acestui angajament poate conduce la acţionarea în justiţie de către Comisia Europeană a statelor membre care nu şi-au îndeplinit obligaţiile ce le revin în temeiul legislaţiei Uniunii Europene, cu atât mai mult cu cât România a fost pusă deja în întârziere pentru nerespectarea normelor Uniunii Europene privind tratarea apelor urbane reziduale în zone urbane mari, fiind începută procedura de declanşare a infringementului.Până în prezent s-au făcut eforturi considerabile în vederea conformării cu prevederile Directivei 91/271/CEE, dar din datele transmise Comisiei Europene reiese că în anul 2020 numărul aglomerărilor urbane de peste 10.000 l.e. din România neconforme cu art. 3 din directivă a fost de 169, cu art. 4 din directivă a fost de 172, cu art. 5 din directivă a fost de 173, fiind necesară continuarea realizării de obiective de investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată.Pe de altă parte, conform ultimelor date statistice publicate, la nivel naţional, 20.000 km de drumuri judeţene şi 27.000 km de drumuri comunale sunt nemodernizate, putându-se estima o valoare necesară de cel puţin 50 miliarde lei pentru asigurarea finanţării modernizării acestor drumuri. De asemenea, 29% din unităţile administrativ-teritoriale nu deţin reţele de apă, iar 57% din unităţile administrativ-teritoriale nu deţin canalizare. În urma actualizării necesarului de finanţare în domeniul alimentării cu apă şi canalizării estimat de Banca Mondială în anul 2015 , ţinând cont de investiţiile pregătite sau realizate prin programele finanţate din fonduri europene (Programul operaţional Infrastructură mare, Programul naţional de dezvoltare rurală 2014-2020) şi din bugetul de stat [în principal Programul naţional de dezvoltare locală (PNDL) etapa a doua], se poate estima o valoare necesară de cel puţin 80 miliarde lei pentru domeniul alimentării cu apă şi canalizării. În ceea ce priveşte gazele naturale, 70% din unităţile administrativ-teritoriale nu au acces la reţele de distribuţie de gaze naturale, putându-se estima un necesar de cel puţin 25 miliarde lei pentru asigurarea accesului tuturor unităţilor administrativ-teritoriale la reţele de distribuţie. Interesul autorităţilor publice locale este demonstrat de faptul că, numai în anul 2020, pentru acest domeniu au fost depuse la sediul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei 174 de cereri de către unităţi administrativ-teritoriale, însumând o valoare de 2.642 milioane lei, în contextul în care nu există sursă de finanţare pentru acest domeniu. Astfel, necesarul total la nivel naţional estimat pentru toate domeniile (infrastructură locală de transport, alimentare cu apă, canalizare, distribuţie gaze naturale) depăşeşte 160 miliarde lei, din care se propune soluţionarea a circa 30% prin alocarea pe întregul program a unui buget total de 50 miliarde lei. Având în vedere faptul că, în perspectiva imediată, prin PNDL urmează să fie finalizate obiectivele de investiţii din domeniile drumuri, apă şi canal, în număr de 3.419 obiective de investiţii cu o valoare finanţată de 22.994 milioane lei, dintr-un total de 6.204 cereri depuse, rămânând un număr de 2.785 de cereri nefinanţate, însumând 26.106 milioane lei, este nevoie de continuarea unor astfel de programe în vederea asigurării unei dezvoltări armonioase între regiunile României, pentru a putea recupera decalajele de dezvoltare între judeţe şi a asigura creşterea calităţii serviciilor publice la care să aibă acces cetăţenii, contribuind astfel la obiectivul de convergenţă cu economiile statelor mai avansate din Uniunea Europeană.De asemenea, la Compania Naţională de Investiţii „C.N.I.“ - S.A. au fost depuse 554 de solicitări pentru modernizarea drumurilor judeţene şi a drumurilor locale, având o valoare de 8.351 milioane lei.Se impune intervenţia legislativă de urgenţă pentru crearea unui cadru legislativ care să permită unităţilor administrativ-teritoriale promovarea obiectivelor de investiţii, prin Programul naţional de investiţii „Anghel Saligny“ în domeniile eligibile, astfel încât să se poată asigura accesul la servicii esenţiale al întregii populaţii, creşterea calităţii vieţii şi evitarea riscului de depopulare în comunităţile subdezvoltate.Consecinţa negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă este faptul că unele dintre serviciile esenţiale pe care statul şi unităţile administrativ-teritoriale trebuie să le asigure tuturor cetăţenilor nu pot fi oferite la standarde de calitate şi siguranţă sau nu pot fi oferite deloc în anumite zone izolate, atrăgând afectarea stării de sănătate a populaţiei, a condiţiilor de trai, precum şi depopularea comunităţilor subdezvoltate, fiind necesară o abordare integrată, strategică la nivel naţional în asigurarea finanţării de către stat, prin administraţia publică locală, a unor proiecte prioritare care conduc la îmbunătăţirea condiţiilor de trai prin asigurarea serviciilor publice elementare, de bază, în acord cu nevoile beneficiarilor programului.O altă consecinţă negativă o reprezintă faptul că neadoptarea unor măsuri de finanţare a obiectivelor de investiţii din categoria alimentare cu apă şi staţii de tratare a apei, precum şi sisteme de canalizare şi staţii de epurare ar conduce la imposibilitatea României de a închide procedura de infringement într-un termen rezonabil.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul 1 


Formă consolidată valabilă la data 15-05-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 15-05-2025 până la data de 02-09-2025