Structură Act

ORDIN nr. 1.317 din 12 august 2025pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.848/2023 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 19 august 2025Data intrării în vigoare 19-08-2025


    Având în vedere:– Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize;– Decizia CE C (2022) 9.754 final din 16.12.2022 de aprobare a Programului Transport 2021-2027, cu modificările şi completările ulterioare;– 
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, privind înfiinţarea Fondului pentru modernizare;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre ale Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare;– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare;– Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;– Avizul Consiliului Concurenţei nr. RG 11.752 din 11.08.2025 pentru proiectul de Ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii de modificare a Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.848/2023 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere,
    ţinând cont de Referatul de aprobare al Direcţiei generale programe europene transport din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 26.328 din 11.08.2025,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor şi infrastructurii emite prezentul ordin.Articolul IOrdinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.848/2023 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 23 octombrie 2023, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:ORDINprivind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, precum şi de investiţii pentru promovarea eficienţei energetice a porturilor din România2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 1Se aprobă Schema de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentă Programului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, precum şi de investiţii pentru promovarea eficienţei energetice a porturilor din România, al cărei conţinut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    3. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    Articolul IIMinisterul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitatea sa de furnizor al ajutorului de stat, prin Direcţia generală programe europene transport, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
    Ciprian-Constantin Şerban
    Bucureşti, 12 august 2025.Nr. 1.317.ANEXĂ(Anexa la Ordinul nr. 1.848/2023)SCHEMĂ DE AJUTOR DE STATpentru realizarea de investiţii în infrastructura de transport naval aferentăProgramului Transport (PT 2021-2027), prioritatea 7 - Dezvoltarea transportului naval şimultimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbărileclimatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şiameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice,inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere,precum şi de investiţii pentru promovarea eficienţei energetice a porturilor din RomâniaCapitolul I IntroducereArticolul 1
    Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiţii în infrastructura porturilor maritime şi interioare, situate atât pe reţeaua TEN-T, cât şi în afara reţelei TEN-T, în scopul creşterii atractivităţii transportului naval prin îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre şi prin investiţii în infrastructura portuară şi în conexiunile cu hinterlandul.
    Articolul 2(1) Prezenta schemă de ajutor de stat nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.(2) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligaţia de notificare, stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, în special cele menţionate la art. 56b şi 56c.
    Capitolul II Baza legală
    Articolul 3Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament;b) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare;c) Decizia CE nr. C (2022) 9.754 final din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027, cu modificările şi completările ulterioare;d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;e) articolul 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre, cu modificările şi completările ulterioare.
    Capitolul III Obiectivul şi scopul schemeiArticolul 4Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura porturilor maritime şi interioare, situate atât pe reţeaua TEN-T, cât şi în afara reţelei TEN-T, în vederea atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, din Programul Transport 2021-2027, precum şi în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiţii pentru creşterea eficienţei energetice în porturile maritime şi interioare, în vederea atingerii obiectivelor naţionale asumate de România în cadrul Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC).Articolul 5(1) Prezenta schemă are ca scop următoarele:a) măsura 1:(i) modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii portuare în porturile româneşti maritime şi interioare (fluviale);(ii) modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în porturile româneşti maritime şi interioare (fluviale);(iii) dragarea în porturile româneşti maritime şi interioare (fluviale);b) măsura 2: realizarea de investiţii pentru creşterea capacităţii reţelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv staţii modulare de încărcare baterii tip container, producţia de energie la faţa locului din surse regenerabile de energie care nu depăşesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum şi sistemele de stocare a energiei electrice aferente, legate de transport.(2) Implementarea măsurii 1 a prezentei scheme va contribui la atingerea ţintei de operare de până la 700 mil. tone-km/an transport de marfă pe căile navigabile interioare şi de până la 73.395.531 tone-km/an transport de marfă în porturile interioare şi maritime.(3) Implementarea măsurii 2 a acestei scheme va contribui la atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, conform Regulamentului (UE) 2021/1.119 („Legea europeană a climei“), prin care Uniunea Europeană urmăreşte atingerea unui echilibru între emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până în 2050.
    Capitolul IV Domeniul de aplicareArticolul 6(1) Schema de ajutor de stat se aplică pentru investiţiile destinate porturilor maritime şi porturilor interioare, în condiţiile art. 56b şi 56c din Regulament.(2) Schema de ajutor de stat nu se aplică domeniilor menţionate la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament şi nici pentru finanţarea proiectelor ce vizează infrastructura şi/sau suprastructura portuară.Capitolul V DefiniţiiArticolul 7
    În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;b) profit din exploatare - diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă economică a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;c) infrastructură portuară - infrastructura şi instalaţiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereţii cheiurilor, debarcaderele şi pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile şi terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru colectarea deşeurilor provenite din exploatarea navelor şi a reziduurilor de încărcătură;d) infrastructură de reîncărcare - o instalaţie fixă sau mobilă care furnizează energie electrică vehiculelor sau echipamentelor terminale mobile sau echipamentelor mobile de handling la sol;e) energie electrică produsă din surse regenerabile - energia electrică obţinută din surse regenerabile, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2018/2.001;f) echipamente mobile de handling la sol - echipamente mobile utilizate în activităţile de servicii conexe transportului maritim;g)
    echipamente terminale mobile - echipamente mobile utilizate pentru încărcarea, descărcarea şi transbordarea mărfurilor şi a unităţilor de încărcare intermodale, precum şi pentru deplasarea mărfurilor în interiorul unei zone terminale;
    h) stocare de energie electrică - amânarea utilizării finale a energiei electrice pentru un moment ulterior momentului generării sau transformarea energiei electrice într-o formă de energie care poate fi stocată, stocarea energiei respective şi reconversia ulterioară a energiei respective în energie electrică;i) suprastructură portuară - amenajările de suprafaţă (cum ar fi cele de depozitare), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele şi terminalele) şi echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port şi destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul;j) infrastructură de acces - orice tip de infrastructură necesară pentru a asigura accesul şi intrarea utilizatorilor în porturile maritime sau interioare de pe uscat, de pe mare sau de pe un curs de apă, cum ar fi drumurile de acces, şinele de cale ferată, şenalele de acces şi ecluzele;k) dragaj - îndepărtarea sedimentelor de pe fundul căilor navigabile de acces la un port sau din cadrul portului, pentru a permite navelor să aibă acces la port, activităţi desfăşurate în cursul unui an calendaristic;l) port - o zonă de pământ şi apă, constituită din infrastructura şi echipamentele necesare pentru primirea navelor, încărcarea şi descărcarea acestora, depozitarea mărfurilor, recepţia şi livrarea acestora şi îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor, a echipajului şi a altor persoane şi din orice altă infrastructură de care operatorii de transport au nevoie în port;m) port maritim - port destinat, în principal, primirii navelor maritime;
    n) port interior - un port, altul decât un port maritim, destinat primirii navelor de navigaţie interioară;o) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:(i) în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată [alta decât o întreprindere mică şi mijlocie (IMM) care există de mai puţin de 3 ani], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;(v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
    p) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanţare;q) data plăţii ajutorului de stat - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;r) echivalent subvenţie brută - valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă;s) furnizor şi administrator de ajutor de stat - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generală programe europene transport;ş) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
    Capitolul VI BeneficiariiArticolul 8(1) Potenţialii beneficiari de ajutor de stat în cazul investiţiilor în infrastructura portuară (măsura 1), precum şi în eficienţa energetică în porturi (măsura 2) sunt:a) companiile naţionale care administrează infrastructura portuară, definite conform legislaţiei în vigoare;b) alţi administratori de infrastructură de transport naval, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) operatorii portuari privaţi;d) autorităţile locale pentru porturile aflate în administrarea acestora.
    (2) În cazul în care beneficiarii desfăşoară şi alte activităţi, pe lângă cele care contribuie la atingerea scopului menţionat la art. 5, trebuie să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între conturi, astfel încât activităţile realizate în sectoarele neeligibile potrivit Regulamentului să nu beneficieze de ajutoare de stat acordate în temeiul prezentei scheme.
    Articolul 9Beneficiarii vor depune proiecte individual sau în parteneriat. În cazul proiectelor aflate în parteneriat public-privat, finanţarea acestora nu implică ajutor de stat dacă se respectă prevederile pct. 86-88 din Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat, astfel cum este menţionată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (2016/C 262/01).
    Capitolul VII Condiţii de eligibilitate a beneficiarilorArticolul 10Pentru a primi finanţare în cadrul măsurii 1 aferente schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI şi să îndeplinească următoarele condiţii:a) să nu fie întreprinderi în dificultate, în conformitate cu conceptul de întreprindere în dificultate prevăzut în prezenta schemă;b) să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de care au beneficiat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;c) şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat şi bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România, după caz;d) reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de lucru judecat);e) nu au fost subiectul unei judecăţi de tip lucru judecat pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;f) reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislaţia naţională;g) solicitantul demonstrează capacitate de implementare (tehnică şi administrativă), conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere;
    h) solicitantul demonstrează capacitatea şi asigurarea cofinanţării proiectului, fie din resurse proprii, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public;i) solicitantul care a depus un proiect pentru finanţare prin Schema de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura portuară şi în infrastructura locală intermodală/multimodală, aferentă Programului operaţional Infrastructură mare (POIM 2014-2020), axa prioritară 1, obiectivul specific 1.3 - Creşterea gradului de utilizare a căilor navigabile şi a porturilor situate pe reţeaua TEN-T centrală, şi axa prioritară 2 - Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, obiectivul specific 2.4 - Creşterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale şi porturi^1, nu poate depune acelaşi proiect pentru finanţare prin prezenta schemă.^1 Aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.532/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
    Articolul 11Pentru a primi finanţare în cadrul măsurii 2 aferente schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI şi să îndeplinească următoarele condiţii:a) beneficiarii care solicită finanţare în cadrul măsurii 2 trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 8 şi art. 10 lit. a)-f) şi h);b) beneficiarii care au depus un proiect în cadrul măsurii 1 pot depune şi un proiect în cadrul măsurii 2;c)
    beneficiarii pot depune un singur proiect per locaţie fără a depăşi pragurile menţionate la art. 4 alin. (1) lit. ee) şi ff) din Regulament.
    Capitolul VIII Condiţii de eligibilitate a proiectelorArticolul 12(1) Pentru măsura 1, proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, NordVest, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Vest, Sud Muntenia, Centru.(2) Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menţionate la cap. III.(3) Activităţile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile legislaţiei europene şi naţionale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH (a nu prejudicia în mod semnificativ), imunizării la schimbări climatice, egalităţii de şanse şi nediscriminării, egalităţii de gen, protecţiei datelor cu caracter personal (GDPR), Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, precum şi dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanţării terorismului, al evitării obligaţiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale.
    (4) Proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).(5) Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună o cerere de ajutor înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conţine cel puţin următoarele informaţii:a) denumirea întreprinderii şi dimensiunea acesteia;b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii şi a încheierii acestuia;c) locul de desfăşurare a proiectului;d) lista costurilor proiectului;e) tipul de ajutor (grant, împrumut, garanţie, avans rambursabil, injecţie de capital sau altele) şi valoarea finanţării publice necesare pentru proiect.
    (6) Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod egal şi nediscriminatoriu, în condiţiile pieţei.(7) Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
    Articolul 13Pentru măsura 2, la momentul depunerii cererii de finanţare, proiectele care vizează investiţii în eficienţa energetică în porturi trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) proiectul este implementat pe teritoriul României;b) proiectul vizează exclusiv realizarea de investiţii pentru creşterea capacităţii reţelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv staţii modulare de încărcare baterii tip container, producţia de energie la faţa locului din surse regenerabile de energie care nu depăşesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum şi sistemele de stocare a energiei electrice aferente;c)
    perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data depunerii cererii de finanţare şi data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2030, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“, astfel cum este definit la art. 2 din Regulament;
    d) proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (5);e) proiectul este fundamentat printr-un studiu de fezabilitate şi respectă principiul DNSH („Do no significant harm“), în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului;f) proiectul respectă reglementările naţionale şi europene privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse, politica nediscriminatorie, dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei, achiziţiile publice, informare şi publicitate, ajutorul de stat şi orice alte prevederi legale aplicabile Fondului pentru modernizare;g) bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile finanţate prin prezenta schemă;h) echipamentele şi componentele infrastructurii sunt noi şi conforme cu specificaţiile tehnice necesare;i) proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).
    Capitolul IX DurataArticolul 14(1) Pentru măsura 1 prezenta schemă se aplică până la data de 31 decembrie 2026. Pentru această măsură plăţile se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2028.(2) Pentru măsura 2, prezenta schemă se aplică până la data de 31 decembrie 2028. Pentru această măsură plăţile se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2030.(3) Având în vedere faptul că Regulamentul este valabil până la data de 31 decembrie 2026, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va acorda ajutoare în baza schemei doar după modificarea şi reavizarea acesteia, în conformitate cu prevederile legale de ajutor de stat în vigoare de la 1 ianuarie 2027.
    Capitolul X Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiariArticolul 15(1) Bugetul total estimat al măsurii 1 alocat pentru investiţiile în infrastructura porturilor maritime şi interioare este de 1.110.000.000 euro (echivalent în lei la cursul InforEuro din octombrie 2023) şi reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune (555.000.000 euro) şi prin fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat/bugetul local (555.000.000 euro).(2) Bugetul total estimat al măsurii 2 alocat pentru investiţiile în eficienţa energetică în porturi este de 150.000.000 euro (echivalent în lei la cursul InforEuro din iulie 2025) şi este asigurat din Fondul pentru modernizare, „Programul-cheie 9“: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi.(3) Bugetul măsurii 1 este defalcat pe ani astfel:
    AnDefalcare pe ani (euro)
    2023200.000.000
    2024470.000.000
    2025220.000.000
    2026220.000.000
    Total1.110.000.000
    NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate şi include şi sumele din supracontractare.
    (4) Bugetul măsurii 2 este defalcat pe ani:
    AnDefalcare pe ani (euro)
    202650.000.000
    202750.000.000
    202850.000.000
    Total150.000.000
    NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans.
    (5) Pentru măsura 1 derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare.(6) Pentru măsura 2 derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor se face în concordanţă cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.
    Articolul 16Numărul maxim de beneficiari de ajutor de stat este de 200, astfel:a)
    100 de beneficiari pentru investiţiile în infrastructura portuară prezentate la măsura 1 în cadrul prezentei scheme;
    b) 100 de beneficiari pentru investiţiile în eficienţa energetică în porturi prezentate la măsura 2 în cadrul prezentei scheme.
    Capitolul XI Modalitatea de acordare a ajutorului de statArticolul 17(1) Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile (grant) din fonduri comunitare şi naţionale până la epuizarea resurselor alocate pentru măsura 1.(2) Pentru măsura 2, ajutorul de stat se acordă sub formă de grant prin intermediul unui apel de tip primul venit-primul servit până la epuizarea fondurilor disponibile.
    Capitolul XII Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)Articolul 18(1) În cadrul schemei, valoarea maximă a costurilor eligibile aferente unui proiect de investiţii în porturi nu poate depăşi:a) pentru ajutoarele destinate porturilor maritime: costuri eligibile de 143 de milioane EUR pe proiect sau 165 de milioane EUR pe proiect într-un port maritim inclus în planul de activitate al unui coridor al reţelei centrale (TEN-T CORE);b) pentru ajutoarele destinate unor porturi interioare (fluviale): costuri eligibile de 44 de milioane EUR pe proiect sau 55 milioane EUR pe proiect într-un port interior inclus în planul de activitate al unui coridor al reţelei centrale.(2)
    Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat în cadrul prezentei scheme nu poate depăşi:a) 100% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului nu depăşesc 22 de milioane EUR;b) 90% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depăşesc 22 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 55 de milioane EUR;c) 70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depăşesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 143 de milioane EUR;d) 70% din costurile eligibile, când costurile eligibile totale ale proiectului depăşesc 55 de milioane EUR, dar nu sunt mai mari de 165 de milioane EUR pentru porturile maritime incluse în planul de activitate al unui coridor al reţelei centrale, astfel cum se menţionează la articolul 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013.
    (3) Intensitatea maximă a ajutoarelor pentru un proiect constând în construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurii din porturi interioare, a celei de acces din zona portuară (maritim/intern) sau pentru dragajul din zona portuară (maritim/intern), precum şi pentru eficienţă energetică în porturi nu poate fi mai mare de 100% din costurile eligibile şi nu pot fi depăşite limitele precizate la alin. (1).(4) Valoarea ajutorului de stat acordat nu poate depăşi diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante prin analiza financiară a proiectului^2, în conformitate cu Regulamentul şi prevederile relevante din Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere.^2 Deducerea ex ante a profitului din exploatare din costurile eligibile se realizează pe baza unor estimări rezonabile sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
    (5) Pentru proiecte depuse în cadrul măsurii 1, valoarea acestora nu se cumulează cu măsura 2, acestea trebuind să fie proiecte diferite.(6) Pentru ajutoarele de investiţii în porturile maritime care nu depăşesc 5,5 milioane EUR, respectiv 2,2 milioane EUR în cazul porturilor interioare (fluviale), valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80% din costurile eligibile, dacă acest mod de calcul este preferabil aplicării dispoziţiilor alin. (2), (3) şi (4).(7) Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuţie financiară la finanţarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.(8) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele.(9) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
    Capitolul XIII Costuri eligibileArticolul 19(1) Pentru măsura 1, în cazul investiţiilor în infrastructura portuară, infrastructura de acces şi dragaj, costuri eligibile sunt costurile de investiţie, inclusiv costurile de planificare pentru:a) construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii din porturile maritime şi interioare (fluvială);b) construirea, înlocuirea sau modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de acces în zona portuară maritimă şi interioară (fluvială);c) activităţile de dragaj desfăşurate în cursul unui an calendaristic.(2) În cazul investiţiilor în porturi nu sunt eligibile costurile de investiţie referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în perimetrul portului, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru suprastructuri.
    (3) Nu se acordă finanţare pentru construcţia, instalarea sau modernizarea infrastructurii de realimentare care aprovizionează navele cu combustibili fosili, cum ar fi motorina, gazele naturale, sub formă gazoasă [gaz natural comprimat (GNC)] şi sub formă lichefiată [gaz natural lichefiat (GNL) şi gaz petrolier lichefiat (GPL)].(4) Condiţiile de eligibilitate de la alin. (1) şi (2) se cumulează cu cele specifice cuprinse în Ghidul solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat.
    Articolul 20(1) Pentru măsura 2, ajutorul de stat se acordă exclusiv pentru creşterea capacităţii reţelei electrice, dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv staţii modulare de încărcare baterii tip container, producţia de energie la faţa locului din surse regenerabile de energie care nu depăşesc puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată, precum şi sistemele de stocare a energiei electrice aferente.(2) În cazul ajutoarelor pentru infrastructura de reîncărcare care furnizează energie electrică, costurile eligibile sunt costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare. Aceste costuri pot include costurile infrastructurii de reîncărcare în sine şi ale echipamentelor tehnice aferente, inclusiv ale instalaţiilor fixe, mobile sau plutitoare, instalarea sau modernizarea componentelor electrice sau de alt tip, inclusiv a cablurilor electrice şi transformatoarelor de putere, necesare pentru conectarea infrastructurii de reîncărcare la reţea sau la o unitate locală de producţie sau stocare a energiei electrice, costurile de instalare aferente, precum şi adaptările terestre.(3) Costurile eligibile pot acoperi, de asemenea, costurile de investiţii ale producţiei la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi costurile de investiţii ale unităţilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile de energie. Capacitatea nominală de producţie a instalaţiei la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile nu trebuie să depăşească puterea maximă utilă nominală a infrastructurii de reîncărcare la care este conectată.
    Articolul 21(1) În cadrul măsurii 2 a prezentei scheme de ajutor nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (numărătoarea fiind exhaustivă):a) elaborarea studiului de fezabilitate sau a altor documentaţii tehnico-economice;b) obţinerea avizelor, acordurilor, rapoartelor privind impactul asupra mediului şi autorizaţiilor;c) cheltuieli pentru amenajarea terenului;d) cheltuieli pentru expertiză tehnică;e) consultanţă pentru pregătirea cererii de finanţare;f) lucrările de construcţii civile, adaptările rutiere;g) cheltuieli aferente drumurilor de acces la obiectivul de investiţii;h) alte documente necesare în etapa premergătoare implementării proiectului;i) taxa pe valoarea adăugată;j) cheltuieli cu organizarea de şantier;k) cheltuieli cu comisioane, cote, taxe, costul creditului;l)
    cheltuieli diverse şi neprevăzute;
    m) cheltuieli pentru plata membrilor UIP;n) cheltuieli pentru informare şi publicitate;o) cheltuieli aferente marjei de buget;p) cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ;q) cheltuieli generale de administraţie;r) cheltuieli legate de construcţii, cu excepţia construcţiilor în scopul instalării şi funcţionării corecte a instalaţiilor/ echipamentelor aferente proiectului;
    s) cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor;t) amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi arbitraj;u) cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie.
    (2) Nu sunt eligibile costurile referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în port, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru suprastructurile din port.(3) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) pot fi realizate pe cheltuiala solicitantului, dar nu pot face obiectul rambursării sau finanţării prin schema de ajutor.
    Capitolul XIV Reguli privind utilizarea infrastructurii portuare maritime şi fluvialeArticolul 22(1) Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurenţial, transparent, nediscriminatoriu şi necondiţionat, ţinându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziţii publice, la data încredinţării.(2) Durata contractelor de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru închirierea sau exploatarea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor nu poate depăşi perioada de care partea terţă în cauză are nevoie, conform unor estimări rezonabile, pentru a-şi recupera investiţiile efectuate din surse proprii, neatinse de ajutor, pentru exploatarea infrastructurii şi pentru a obţine o rentabilitate a capitalului investit, ţinând seama de investiţiile necesare pentru atingerea obiectivelor contractuale specifice.Capitolul XV Reguli privind cumulul ajutoarelor de statArticolul 23
    (1) Ajutoarele de stat aferente prezentei scheme (cu costuri eligibile identificabile) pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.(2) Ajutoarele de stat aferente prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de stat/de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile.(3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă dacă a mai beneficiat de ajutoare de stat sau de ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile.
    Capitolul XVI Modalitatea de derulare a schemeiArticolul 24(1)
    Administratorul schemei de ajutor de stat lansează cererea de propuneri de proiecte, beneficiarii depun cereri de finanţare conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorităţii 7 - Dezvoltarea transportului naval şi multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei reţele TENT, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile şi intermodale şi obiectivul specific 3.2. Dezvoltarea şi ameliorarea unei mobilităţi naţionale, regionale şi locale sustenabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente şi intermodale, inclusiv îmbunătăţirea accesului la TEN-T şi a mobilităţii transfrontaliere.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică, pe baza cererii de finanţare depuse de beneficiar, îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în prezenta schemă şi în apelul de propuneri de proiecte pentru obiectivul prevăzut la art. 4.(3) Furnizorul va plăti ajutorul de stat ulterior semnării contractelor de finanţare cu beneficiarul respectiv.
    Articolul 25Procedura de acordare a ajutorului de stat pentru proiectele de eficienţă energetică în porturi este următoarea:a) administratorul schemei de ajutor de stat lansează apelul de propuneri de proiecte. Beneficiarii pot depune cereri de finanţare în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aferent Fondului pentru modernizare, Programul-cheie 9: Eficienţă energetică în transporturi - reducerea emisiilor de CO_2 prin eficienţă energetică şi noi tehnologii în transporturi, de la deschiderea apelului, respectiv publicarea Ghidului solicitantului in Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea sumelor alocate;b) furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul după verificarea cererii de finanţare depuse de beneficiar, pe baza îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate şi de selecţie prevăzute în prezenta schemă şi în apelul de proiecte;c)
    plata ajutorului de stat se realizează ulterior semnării contractului de finanţare între beneficiar şi furnizorul de ajutor de stat.
    Capitolul XVII Reguli privind publicarea, informarea, raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de statArticolul 26În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura specifică prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.Articolul 27După obţinerea avizului Consiliului Concurenţei, textul schemei, precum şi actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la adresa www.mt.ro. Pe acelaşi site vor fi publicate informaţiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament. Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulamentul privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.
    Articolul 28Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are obligaţia transmiterii către Consiliul Concurenţei, spre informare, a ordinului care modifică schema de ajutor de stat, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestuia.Articolul 29Administratorul de ajutor de stat completează în platforma SANI („State Aid Notification Interactive“) o fişă de informaţii sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a Ordinului MTI care modifică schema de ajutor de stat.Articolul 30Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.Articolul 31Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, cu modificările şi completările ulterioare.Articolul 32(1) Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze o evidenţă cu toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimului ajutor. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare.(2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice, o evidenţă cu toate informaţiile referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei şi să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenţei, în termenele stabilite de aceştia, toate informaţiile necesare pentru derularea procedurilor naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat.Articolul 33Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenele prevăzute de normele de ajutor de stat privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    Articolul 34Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de stat are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în termenele impuse de normele în vigoare, ce vizează în principal:a) măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;b) informaţiile referitoare la actele de acordare a finanţării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;c) actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;d) plăţile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plăţii;e) obligaţiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv şi rambursările efective ale respectivelor obligaţii se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligaţiei de recuperare, respectiv de la data rambursării.
    Capitolul XVIII Recuperarea ajutoarelor de statArticolul 35(1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul măsurii de ajutor de stat, prin direcţiile de specialitate, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, art. 33-38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat, precum şi a normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului.(2) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^3.^3 http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.(3) În vederea dispunerii stopării sau recuperării ajutoarelor de stat acordate, furnizorul măsurii de ajutor de stat emite decizii, acestea având caracter de titlu executoriu.
    (4) Furnizorul are obligaţia transmiterii la Consiliul Concurenţei, spre informare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.(5) Furnizorul are obligaţia transmiterii Consiliului Concurenţei a unei informări, în termen de 5 zile lucrătoare de la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti pronunţate de instanţele naţionale privind măsurile de recuperare a ajutoarelor de stat.
    -------