Structură Act

ORDIN nr. 1.428/204/2025privind aprobarea formei şi modului de transmitere a situaţiei privind cererile soluţionate şi nesoluţionate, depuse în temeiul legislaţiei adoptate în materia restituirii proprietăţilor
EMITENT
  • MINISTERUL FINANŢELOR Nr. 1.428 din 18 august 2025
  • AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU RESTITUIREA PROPRIETĂŢILOR Nr. 204 din 18 august 2025
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 20 august 2025Data intrării în vigoare 20-08-2025


    În temeiul prevederilor art. III alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, ale art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 572/2013 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor şi preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor emit următorul ordin:Articolul 1(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se aprobă:a)
    forma situaţiei centralizate privind cererile soluţionate în sensul admiterii, depuse de persoanele îndreptăţite în temeiul prevederilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 1;
    b) forma situaţiei centralizate privind cererile nesoluţionate, depuse în temeiul prevederilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 2;c) forma situaţiei centralizate privind cererile soluţionate în sensul admiterii, depuse de persoanele îndreptăţite în temeiul prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 3;d) forma situaţiei centralizate privind cererile nesoluţionate, depuse în temeiul prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 4.
    (2) Situaţiile centralizate prevăzute la alin. (1) se transmit instituţiei prefectului atât în format letric, cât şi în format electronic, fişier Excel (extensia „.xls“/„.xlsx“), editabil, în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea trimestrului la care se face raportarea. (3) Situaţiile centralizate depuse până la împlinirea termenului prevăzut de art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România vor fi însoţite de registrele speciale ale cererilor depuse în temeiul prevederilor actelor normative prevăzute de ordonanţa de urgenţă a Guvernului menţionată, retrodigitalizate (scanate, în format .pdf). (4)
    Situaţiile centralizate prevăzute la alin. (1), precum şi registrele prevăzute la alin. (3) se gestionează la nivelul instituţiei prefectului, respectiv la nivelul entităţilor învestite cu soluţionarea cererilor/unităţilor deţinătoare învestite cu soluţionarea cererilor, cu respectarea Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Articolul 2Situaţiile centralizate prevăzute la art. 1 şi, după caz, dosarele administrative vor fi comunicate, la cerere, autorităţilor publice interesate de către unităţile deţinătoare/ entităţile învestite cu soluţionarea notificărilor/cererilor depuse de persoanele îndreptăţite. Articolul 3Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Ministrul finanţelor,
    Alexandru Nazare
    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor,
    Cristina Florentina Stanca
    Anexa nr. 1Cereri soluţionate în sensul admiterii, depuse de persoanele îndreptăţite în temeiul prevederilor Legii nr. 10/2001
    Nr. crt.Unitatea deţinătoare Solicitantul (nume şi prenume)Autorul (nume şi prenume)Elemente de identificare a societăţii care deţinea imobile şi alte active în proprietate la data preluării abusive*1)Elemente de identificare a emitentului valorilor mobiliare
    Data solicitării*2)Date de identificare a suprafeţei de teren intravilan solicitate*3)Date de identificare a construcţiei solicitate*4)Suprafaţa de teren intravilan restituită în natură şi cartea funciară în care este evidenţiată în prezentCota-parte a construcţiei restituite în natură şi cartea funciară în care este evidenţiată în prezentMoştenire legală/ testamentară*5)Gradul de rudenie al solicitantului în raport cu autorul după care s-a dispus restituirea în natură a terenului/ construcţiei*6)Actul prin care s-a dispus restituirea în natură a terenului/construcţiei (Se va menţiona, dacă este cazul, hotărârea judecătorească prin care s-a dispus acordarea măsurilor reparatorii.)*7)Data punerii în posesie (Se va menţiona motivul pentru care nu s-a realizat punerea în posesie.)Actul prin care s-a dispus acordarea de măsuri reparatorii în echivalent (Se va menţiona, dacă este cazul, hotărârea judecătorească prin care s-a dispus acordarea măsurilor reparatorii.)*8)Cuantumul despăgubirilor propuse
    0123456
    78910111213141516
    *1) Se vor menţiona denumirea şi numărul de identificare.*2) Se va completa potrivit formulei zz/ll/aaaa.*3) Se vor menţiona adresa, suprafaţa, numărul de carte funciară, localitatea.*4) Se vor menţiona adresa, suprafaţa, numărul de carte funciară, localitatea.*5) Se vor menţiona felul moştenirii şi toţi moştenitorii (nume şi prenume).*6) Se vor menţiona gradele de rudenie conform prevederilor Codului civil aplicabil, după caz.*7) În cazul hotărârilor judecătoreşti se vor menţiona numărul şi data hotărârii judecătoreşti, instanţa care a pronunţat hotărârea şi numărul dosarului.
    *8) În cazul hotărârilor judecătoreşti se vor menţiona numărul şi data hotărârii judecătoreşti, instanţa care a pronunţat hotărârea şi numărul dosarului.
    Anexa nr. 2Cereri nesoluţionate, depuse în temeiul prevederilor Legii nr. 10/2001
    Nr. crt.Unitatea deţinătoare Solicitantul (nume şi prenume)Autorul (nume şi prenume)Elemente de identificare a societăţii care deţinea imobile şi alte active în proprietate la data preluării abusive*1)Elemente de identificare a emitentului valorilor mobiliareData solicitării*2)Date de identificare a suprafeţei de teren intravilan solicitate*3)Date de identificare a construcţiei solicitate*4)Moştenire legală/ testamentară*5)Gradul de rudenie al solicitantului în raport cu autorul după care s-a dispus restituirea în natură a terenului/ construcţiei*6)
    Dosare aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti care au ca obiect procedura de acordare a măsurilor reparatorii prevăzute de Legea nr. 10/2001*7)
    01234567891011
    *1) Se vor menţiona denumirea şi numărul de identificare.*2) Se va completa potrivit formulei zz/ll/aaaa.*3) Se vor menţiona adresa, suprafaţa, numărul de carte funciară, localitatea.*4) Se vor menţiona adresa, suprafaţa, numărul de carte funciară, localitatea.*5) Se vor menţiona felul moştenirii şi toţi moştenitorii (nume şi prenume).*6) Se vor menţiona gradele de rudenie conform prevederilor Codului civil aplicabil, după caz.*7) Se vor menţiona numărul dosarului şi instanţa de judecată.
    Anexa nr. 3Cereri soluţionate în sensul admiterii, depuse de persoanele îndreptăţite în temeiul prevederilor Legii nr. 18/1991, Legii nr. 1/2000, Legii nr. 169/1997, Legii nr. 247/2005
    Nr. crt.Unitatea administrativ-teritorială*1)Solicitantul (nume şi prenume)Autorul (nume şi prenume)Data solicitării*2)Lege fond funciar*3)Suprafaţa de teren solicitatăCategoria de folosinţă a terenului*4)Suprafaţa pentru care s-a dispus reconstituirea în baza legilor fondului funciar şi cartea funciară (veche/nouă)/ CoordonateCetăţenia solicitantului/ autorului acestuia la data formulării cererii de reconstituire a dreptului de proprietateMoştenire legală/ testamentară*5)Gradul de rudenie al solicitantului în raport cu autorul după care s-a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate*6)Actul prin care s-a dispus reconstituirea dreptului de proprietate (Se va menţiona, dacă este cazul, hotărârea judecătorească prin care s-a dispus acordarea măsurilor reparatorii.)*7)Numărul şi data procesului-verbal de punere în posesie (Se va menţiona motivul pentru care nu s-a realizat punerea în posesie.)Actul prin care s-a dispus acordarea de măsuri reparatorii în echivalent (Se va menţiona, dacă este cazul, hotărârea judecătorească prin care s-a dispus acordarea măsurilor reparatorii.)*8)
    Cuantumul despăgubirilor propuse
    0123456789101112131415
    *1) Se va completa cu denumirea UAT, comună, judeţ.*2) Se va completa potrivit formulei zz/ll/aaaa.
    *3) Legea nr. 18/1991, Legea nr. 169/1997, Legea nr. 1/2000, Legea nr. 247/2005.*4) Se va menţiona, după caz, teren cu destinaţie agricolă, păşuni, fâneţe, vii, livezi, pădure, teren cu destinaţie forestieră, terenuri cu apă şi stuf, terenuri ocupate cu curţi şi construcţii, căi de comunicaţii rutiere şi căi ferate.*5) Se vor menţiona felul moştenirii şi toţi moştenitorii (nume şi prenume).*6) Se vor menţiona gradele de rudenie conform regulamentelor privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi conform Codului civil aplicabil.*7) În cazul hotărârilor judecătoreşti se vor menţiona numărul şi data hotărârii judecătoreşti, instanţa care a pronunţat hotărârea şi numărul dosarului.*8) În cazul hotărârilor judecătoreşti se vor menţiona numărul şi data hotărârii judecătoreşti, instanţa care a pronunţat hotărârea şi numărul dosarului.
    Anexa nr. 4Cereri nesoluţionate, depuse în temeiul prevederilor Legii nr. 18/1991, Legii nr. 1/2000, Legii nr. 169/1997, Legii nr. 247/2005
    Nr. crt.Unitatea administrativ-teritorială*1)Solicitantul (nume şi prenume)Autorul (nume şi prenume)Data solicitării*2)Lege fond funciar*3)Suprafaţa de teren solicitatăCategoria de folosinţă a terenului*4)Cetăţenia solicitantului/ autorului acestuia la data formulării cererii de reconstituire a dreptului de proprietateMoştenire legală/ testamentară*5)Gradul de rudenie al solicitantului în raport cu autorul după care s-a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate*6)Dosare aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti care au ca obiect procedura de reconstituire a dreptului de proprietate*7)Numărul şi data procesului-verbal de punere în posesie (Se va menţiona motivul pentru care nu s-a realizat punerea în posesie.), dacă este cazul
    012345678910
    1112
    *1) Se va completa cu denumirea UAT, comună, judeţ.*2) Se va completa potrivit formulei zz/ll/aaaa.*3) Se va menţiona, după caz, Legea nr. 18/1991, Legea nr. 169/1997, Legea nr. 1/2000, Legea nr. 247/2005.*4) Se va menţiona, după caz, teren cu destinaţie agricolă, păşuni, fâneţe, vii, livezi, pădure, teren cu destinaţie forestieră, terenuri cu apă şi stuf, terenuri ocupate cu curţi şi construcţii, căi de comunicaţii rutiere şi căi ferate.*5) Se vor menţiona felul moştenirii şi toţi moştenitorii (nume şi prenume).*6) Se vor menţiona gradele de rudenie conform regulamentelor privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi conform Codului civil aplicabil, după caz.*7) Se vor menţiona numărul dosarului şi instanţa.
    -----