Structură Act

Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.

Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .

Alege plan abonament
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 41 din 19 august 2025pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investiţiilor finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 19 august 2025Data intrării în vigoare 19-08-2025
    Formă consolidată valabilă la data 21-08-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 21-08-2025 până la data de 02-09-2025


    Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 41 din 19 august 2025, publicate în Monitorul Oficial nr. 773 din 19 august 2025, la data de 21 August 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: RECTIFICAREA nr. 41 din 19 august 2025.
    Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023 de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României,având în vedere că Planul naţional de redresare şi rezilienţă este supus unor reguli de evaluare de către Comisia Europeană care includ: concordanţa planului naţional cu recomandările specifice de ţară din cadrul Semestrului european, contribuţia măsurilor, respectiv a intervenţiilor la tranziţia verde şi digitală, impactul economic şi social asupra statului membru, potenţialul de creştere economică şi crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea costurilor şi a bugetului, guvernanţa internă a planului naţional, iar ulterior planul naţional este implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea în paralel a documentaţiilor tehnico-economice necesare implementării acestora, luând în considerare intervalul de timp determinat, respectiv data de 31 august 2026, dată până la care a fost asumată îndeplinirea a 518 jaloane şi ţinte asociate investiţiilor-cheie şi reformelor majore aferente celor şase piloni principali stabiliţi prin Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare,luând în considerare cerinţele financiare ridicate pe care le presupune implementarea în România a reformelor majore având ca scop dezvoltarea unei economii solide, sustenabile şi reziliente, precum şi a unui sistem financiar şi de protecţie socială bazat pe structuri sociale şi economice puternice, care să stimuleze sectorul investiţiilor grav afectat de pandemia de COVID-19, fiind necesare stabilirea cadrului instituţional şi financiar de gestionare a fondurilor europene în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, pentru perioada 2021-2026, precum şi asigurarea unui management financiar eficient al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie,ţinând cont de faptul că România se află în proces de renegociere a Planului naţional de redresare şi rezilienţă şi se confruntă cu un risc fiscal sistemic, iminent şi de o gravitate excepţională, generat de o supracontractare masivă şi necorelată cu realităţile bugetare a proiectelor de infrastructură finanţate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă,luând în considerare faptul că a fost creat un portofoliu de angajamente financiare viitoare care depăşeşte în mod manifest capacitatea de susţinere a bugetului naţional, iar în absenţa unor măsuri corective ferme şi imediate s-ar putea declanşa consecinţe macroeconomice severe, existând riscul de neîncadrare în traiectoria fiscală asumată de România în cadrul planului fiscal,având în vedere necesitatea instituirii unui control riguros, centralizat şi transparent al cheltuielilor publice aferente proiectelor de infrastructură finanţate din surse europene printr-un un set de măsuri structurate, menite să restabilească disciplina bugetară şi să prioritizeze investiţiile în funcţie de maturitate şi sustenabilitate financiară,ţinând cont de faptul că supracontractarea poate genera presiune asupra susţinerii cheltuielilor din bugetul de stat, sub forma obligaţiilor de asigurare a cofinanţării, TVA şi de acoperire a eventualelor cheltuieli neeligibile, având potenţialul de a deveni o sursă de accentuare a crizei fiscale, în special în condiţiile în care este utilizată pentru a contracara efectele negative asupra absorbţiei fondurilor europene nerambursabile generate de ritmul lent de implementare şi/sau progres efectiv redus pe un număr mare de contracte, se impun măsuri care să permită o ajustare care minimizează pierderile şi riscurile de litigii pentru lucrări deja efectuate.Întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul 1(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă nu se încheie sau nu se emit contracte/decizii/ordine de finanţare în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă de către coordonatorii de reforme şi/sau investiţii, agenţiile de implementare şi responsabilii de implementarea investiţiilor specifice locale, după caz, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, cu beneficiarii astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. l) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă.





    Formă consolidată valabilă la data 21-08-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 21-08-2025 până la data de 02-09-2025