Structură Act

Abonamentul pe care îl deţineţi nu include drepturi de acces la acest modul.

Pentru a avea acces la toată informaţia, trebuie să achiziționați un abonament sau să schimbaţi planul de abonament care să conțină modulul de .

Alege plan abonament
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 85 din 16 octombrie 2023privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA şi FEADR, aferente politicii agricole comune, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 16 octombrie 2023Data intrării în vigoare 16-10-2023
    Formă consolidată valabilă la data 01-09-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 01-09-2025 până la data de 18-12-2025


    Notă CTCE Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 85 din 16 octombrie 2023, publicate în Monitorul Oficial nr. 935 din 16 octombrie 2023, la data de 01 Septembrie 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 149 din 12 decembrie 2024; ORDONANŢA nr. 19 din 28 august 2025.
    Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
    Având în vedere faptul că, în prezent, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, în calitate de autoritate de management pentru Programul naţional de dezvoltare rurală şi pentru Planul strategic PAC 2023-2027, gestionează alocarea financiară din bugetul Uniunii Europene, pusă la dispoziţia României pentru implementarea politicii agricole comune (PAC), prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, FEADR, şi Fondul european de garantare agricolă, FEGA,întrucât este în sarcina statelor membre să adopte toate actele cu putere de lege şi administrative specifice aplicării regulamentelor europene şi protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, este necesară stabilirea cadrului naţional general de gestionare financiară a fondurilor europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027.Luând în considerare prevederile Planului strategic PAC 2023-2027 al României (PS 2023-2027), aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene C(2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, disponibil pe site-ul internet al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale www.madr.ro, precum şi prevederile actelor legislative ale Uniunii Europene în baza cărora acesta a fost elaborat, şi anume:– Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 şi (UE) nr. 1.307/2013;– Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013,PS 2023-2027 prevede tipurile de intervenţii, incluzând intervenţii cu finanţare prin Fondul european de garantare agricolă, FEGA, şi intervenţii cu finanţare prin Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, FEADR, prin care agricultura românească va beneficia de 15,8 miliarde de euro.Ţinând cont de faptul că implementarea intervenţiilor din PS 2023-2027 începe din 2023 prin depunerea de către fermieri la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, a cererilor de plată pentru plăţile directe, finanţate din FEGA şi a căror plată în avans pentru acest an se poate realiza doar în intervalul 16 octombrie-30 noiembrie 2023, se impune adoptarea în regim de urgenţă a cadrului normativ privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, alocate României, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027, astfel încât să se asigure un management financiar eficient al fondurilor şi al capacităţii de absorbţie, cu impact pozitiv major asupra agriculturii româneşti. Având în vedere că, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2021/2.116, disciplina bugetară impune respectarea plafonului anual pentru cheltuielile finanţate din FEGA în toate situaţiile şi în toate etapele procedurii bugetare şi ale execuţiei bugetului; astfel, plafonul naţional pentru plăţile directe este stabilit de Regulamentul (UE) 2021/2.115, rambursarea de către Comisia Europeană a plăţilor directe efectuate şi contabilizate de către APIA respectând plafonul financiar respectiv. Până la momentul efectuării acestor rambursări, sub forma unor plăţi lunare, resursele financiare trebui să fie mobilizate de la bugetul de stat, în funcţie de nevoile APIA pentru efectuarea plăţii către fermierii beneficiari. În ceea ce priveşte intervenţiile pentru dezvoltarea rurală, acestea sunt finanţate din bugetul Uniunii, prin FEADR, pe baza angajamentelor efectuate, în tranşe anuale, potrivit plăţilor efectuate şi contabilizate de către Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, AFIR. Regulamentul mai sus menţionat stabileşte că statele membre trebuie să se asigure că ajutoarele din partea Uniunii sunt plătite, de către agenţiile de plăţi, la timp către beneficiari, astfel încât beneficiarii să le poată folosi eficient. Nerespectarea de către statele membre a termenelor de efectuare a plăţilor stabilite în dreptul Uniunii ar putea crea dificultăţi serioase pentru beneficiari şi periclita anualitatea bugetului Uniunii, cheltuielile efectuate fără respectarea termenelor de plată fiind excluse de la finanţarea din partea Uniunii. Ţinând cont de faptul că este necesară asigurarea cadrului legal şi de implementare pentru continuarea finanţării, în cadrul gestiunii partajate, a cheltuielilor FEGA pentru măsurile de reglementare sau sprijinire a pieţelor agricole prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a măsurilor de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.144/2014, în conformitate cu prevederile lit. (a) şi (d) ale alin. (2) al art. 5 al Regulamentului (UE) 2021/2.116, precum şi continuarea funcţionării mecanismelor de garantare instituite în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare, este necesară adoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ, elaborat de MADR, astfel încât să se asigure un management financiar eficient al fondurilor aferente politicii agricole comune.Ţinând seama că plăţile destinate tipurilor de intervenţii în anumite sectoare pe perioada de tranziţie se desfăşoară potrivit prevederilor art. 156 din Regulamentul (UE) 2021/2.115 şi ale Regulamentului (UE) 2021/2.117 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole,având, de asemenea, în vedere pachetul financiar anual pentru fiecare sector prevăzut în anexa VI din PS 2023-2027, este necesară stabilirea de urgenţă a cadrului legal pentru acordarea ajutoarelor naţionale tranzitorii - ANT în sectoarele vegetal şi zootehnic din bugetul de stat.În prezent agricultura românească trece printr-o perioadă dificilă din punct de vedere economic cauzată de contextul actual care include conflictul din Ucraina, schimbările climatice, frecvenţa tot mai mare a epizootiilor (pesta porcină, gripa aviară etc.). Criza generată de contextul internaţional are un impact deosebit de grav în special asupra sectorului agricol, cuantificat atât prin variaţii bruşte ale preţurilor, cât şi prin dezechilibre ale pieţei manifestate prin dificultăţi majore de aprovizionare, în obţinerea inputurilor necesare producătorilor şi agricoli şi procesatorilor.





    Formă consolidată valabilă la data 01-09-2025 Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 01-09-2025 până la data de 18-12-2025