COMUNICAT din 24 octombrie 2025privind transportul articolelor pirotehnice
Publicat pe
www.scj.roData intrării în vigoare 24-10-2025
Dosar în care s-a formulat sesizarea: 996/180/2024Nr. de înregistrare a sesizării: 2125/1/2025Data înregistrării sesizării: 24.10.2025Conținutul sesizării:1. Dacă prevederile art. 8 alin. (5) raportat la alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995 (ce reglementează obligaţia persoanelor de a îndeplini activităţile prevăzute în autorizaţia emisă pe numele lor prin intermediari autorizaţi) şi ale art. 38 din aceeaşi lege (ce reglementează sancţiunea pentru încălcarea acestei obligaţii) sunt incidente şi în cazul articolelor pirotehnice ale căror cerinţe esenţiale de securitate şi condiţii pentru introducerea lor pe piaţă este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 197/2016 din 23 martie 2016 privind stabilirea condiţiilor de punere la dispoziţie pe piaţă şi controlul explozivilor de uz civil (care potrivit art. 63 din HG nr. 197/2016 a abrogat şi înlocuit Hotărârea Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale explozivilor de uz civil şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă) şi Hotărârea Guvernului nr. 1102/2014 din 10 decembrie 2014 privind stabilirea condiţiilor pentru punerea la dispoziţie pe piaţă a articolelor pirotehnice (care potrivit art. 150 din HG nr. 1102/2014 a abrogat şi înlocuit Hotărârea Guvernului nr. 612/2010 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale articolelor pirotehnice şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă) având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995 potrivit cărora această lege nu aduce atingere regimului juridic al explozivilor de uz civil astfel cum este reglementat prin hotărârile de guvern anterior menţionate şi în condiţiile în care în aceste hotărâri de guvern nu se prevede obligaţia persoanelor care transportă articole pirotehnice de uz civil de a obţine autorizaţia inspectoratelor teritoriale de muncă şi inspectoratelor judeţene de poliţie?2. În cazul unui răspuns afirmativ la prima întrebare, având în vedere şi prevederile art. 8 din Legea nr. 126/1995 variantele anterioare şi ulterioare modificării şi completării Legii nr. 126/1995 prin Legea nr. 262/2005, activitatea de transport este inclusă sau sinonimă cu activitatea de transfer menţionată la art. 8 alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995, şi, prin urmare, necesită obţinerea autorizaţiei menţionate la acest articol de către persoana care transportă articole pirotehnice?3. În cazul în care activităţile de transfer şi transport sunt două noţiuni distincte din punct de vedere juridic, predarea în vederea livrării către client de către titularul autorizaţiei de transfer a unor articole pirotehnice de uz civil (de tip F1, P1 şi T1 cum este situaţia în speţă) către un curier/alt intermediar ce nu deţine niciun fel de autorizaţie în temeiul Legii 126/1995, reprezintă transfer sau transport de articole pirotehnice?

| EMITENT |
Dosar în care s-a formulat sesizarea: 996/180/2024Nr. de înregistrare a sesizării: 2125/1/2025Data înregistrării sesizării: 24.10.2025Conținutul sesizării:1. Dacă prevederile art. 8 alin. (5) raportat la alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995 (ce reglementează obligaţia persoanelor de a îndeplini activităţile prevăzute în autorizaţia emisă pe numele lor prin intermediari autorizaţi) şi ale art. 38 din aceeaşi lege (ce reglementează sancţiunea pentru încălcarea acestei obligaţii) sunt incidente şi în cazul articolelor pirotehnice ale căror cerinţe esenţiale de securitate şi condiţii pentru introducerea lor pe piaţă este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 197/2016 din 23 martie 2016 privind stabilirea condiţiilor de punere la dispoziţie pe piaţă şi controlul explozivilor de uz civil (care potrivit art. 63 din HG nr. 197/2016 a abrogat şi înlocuit Hotărârea Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale explozivilor de uz civil şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă) şi Hotărârea Guvernului nr. 1102/2014 din 10 decembrie 2014 privind stabilirea condiţiilor pentru punerea la dispoziţie pe piaţă a articolelor pirotehnice (care potrivit art. 150 din HG nr. 1102/2014 a abrogat şi înlocuit Hotărârea Guvernului nr. 612/2010 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale articolelor pirotehnice şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă) având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995 potrivit cărora această lege nu aduce atingere regimului juridic al explozivilor de uz civil astfel cum este reglementat prin hotărârile de guvern anterior menţionate şi în condiţiile în care în aceste hotărâri de guvern nu se prevede obligaţia persoanelor care transportă articole pirotehnice de uz civil de a obţine autorizaţia inspectoratelor teritoriale de muncă şi inspectoratelor judeţene de poliţie?2. În cazul unui răspuns afirmativ la prima întrebare, având în vedere şi prevederile art. 8 din Legea nr. 126/1995 variantele anterioare şi ulterioare modificării şi completării Legii nr. 126/1995 prin Legea nr. 262/2005, activitatea de transport este inclusă sau sinonimă cu activitatea de transfer menţionată la art. 8 alin. (3) din varianta actuală a Legii nr. 126/1995, şi, prin urmare, necesită obţinerea autorizaţiei menţionate la acest articol de către persoana care transportă articole pirotehnice?3. În cazul în care activităţile de transfer şi transport sunt două noţiuni distincte din punct de vedere juridic, predarea în vederea livrării către client de către titularul autorizaţiei de transfer a unor articole pirotehnice de uz civil (de tip F1, P1 şi T1 cum este situaţia în speţă) către un curier/alt intermediar ce nu deţine niciun fel de autorizaţie în temeiul Legii 126/1995, reprezintă transfer sau transport de articole pirotehnice?




