Structură Act

DECIZIA nr. 600 din 5 noiembrie 2024referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal
EMITENT
  • CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 3 noiembrie 2025Data intrării în vigoare 03-11-2025



    Marian Enache- preşedinte
    Mihaela Ciochină- judecător
    Cristian Deliorga- judecător
    Dimitrie-Bogdan Licu- judecător
    Laura-Iuliana Scântei- judecător
    Gheorghe Stan- judecător
    Livia Doina Stanciu- judecător
    Elena-Simina Tănăsescu- judecător
    Varga Attila- judecător
    Fabian Niculae- magistrat-asistent
    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Lichidare Patrimoniu S.P.R.L. din Alba Iulia, judeţul Alba, în Dosarul nr. 698/107/2018 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 695D/2019.2.
    La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta arată că prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) şi ale art. 45 nu sunt încălcate, iar cele ale art. 52 şi ale art. 53 nu au legătură cu cauza.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:4. Prin Decizia nr. 251 din 6 martie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 698/107/2018, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Lichidare Patrimoniu S.P.R.L. din Alba Iulia, judeţul Alba, într-un dosar având ca obiect soluţionarea unei cereri de contestare a unui act administrativ-fiscal.5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale întrucât introduc o sancţiune severă cu consecinţe directe în privinţa libertăţii economice a reprezentanţilor legali sau a reprezentanţilor desemnaţi ai persoanelor juridice aflate în insolvenţă sau faliment, sancţiune cauzată, însă, de conduita acestor din urmă persoane. Prin faptul că legea nu distinge între categoriile de reprezentanţi legali sau desemnaţi, se induce o stare de confuzie, cu implicaţii directe în ceea ce priveşte previzibilitatea legii. Consecinţa este că nu pot desfăşura diverse activităţi cum ar fi cele privind prestarea de servicii de înscriere în Arhiva Electronică.6. Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, având în vedere că înscrierea inactivităţii fiscale în cuprinsul certificatului de cazier fiscal nu este o măsură contrară prevederilor art. 53 din Constituţie, de vreme ce acest text constituţional invocat se referă exclusiv la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi prevăzute de Legea fundamentală, iar normele criticate nu restrâng drepturi constituţionale.7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    8. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând actul de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:9. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.10. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 4 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 31 august 2015, potrivit cărora: „Inactivitatea fiscală prevăzută la alin. (4) lit. c) se înscrie atât în cazierul fiscal al persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică declarate inactivă, cât şi al reprezentanţilor legali sau reprezentanţilor desemnaţi ai acestora.“11. Prevederile art. 4 alin. (4) lit. c) din acelaşi act normativ stipulează: „(4) În cazierul fiscal se înscriu şi informaţii din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivităţii fiscale, după cum urmează: (…) c) inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepţia inactivităţii fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului, prevăzută în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.“12. În opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 52 - Dreptul unei persoane vătămate de o autoritate publică şi în art. 53 - Restrângerea unor drepturi sau al unor libertăţi. Din formularea excepţiei de neconstituţionalitate se poate deduce în mod rezonabil că autoarea excepţiei de neconstituţionalitate a înţeles să se raporteze şi la prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5) în componenta sa privind previzibilitatea legii, precum şi la cele ale art. 45 - Libertatea economică.13. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că autoarea acesteia reliefează, în realitate, aspecte care ţin de interpretarea şi aplicarea legii de către instanţele judecătoreşti. Cu alte cuvinte, autoarea excepţiei de neconstituţionalitate solicită, în realitate, confirmarea de către instanţa de contencios constituţional a faptului că prevederile legale criticate nu i se aplică în speţă.
    14. Or, printr-o jurisprudenţă constantă, Curtea s-a pronunţat cu privire la competenţa exclusivă a instanţelor judecătoreşti de a soluţiona probleme care ţin de interpretarea şi/sau aplicarea legii. Prin Decizia nr. 504 din 7 octombrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 22 decembrie 2014, paragraful 14, Curtea s-a pronunţat în sensul că, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta asigură controlul de constituţionalitate a legilor, a ordonanţelor Guvernului, a tratatelor internaţionale şi a regulamentelor Parlamentului, prin raportare la dispoziţiile şi principiile Constituţiei. Aşadar, nu intră sub incidenţa controlului de constituţionalitate exercitat de Curte aplicarea şi interpretarea legii, acestea fiind de resortul exclusiv al instanţei de judecată care judecă fondul cauzei, precum şi, eventual, al instanţelor de control judiciar, astfel cum rezultă din prevederile coroborate ale art. 126 alin. (1) şi (3) din Constituţie. Aşadar, interpretarea şi aplicarea normelor în litigiul dedus judecăţii reprezintă atribuţia instanţelor de judecată.15. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Lichidare Patrimoniu S.P.R.L. din Alba Iulia în Dosarul nr. 698/107/2018 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunţată în şedinţa din data de 5 noiembrie 2024.
    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
    pentru MARIAN ENACHE,
    în temeiul art. 426 alin. (4) din Codul de procedură civilă coroborat cu art. 14 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, semnează
    ELENA-SIMINA TĂNĂSESCU

    Magistrat-asistent,
    Fabian Niculae
    ------