Structură Act

ORDIN nr. 352 din 31 octombrie 2025pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 81/2023
EMITENT
  • ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 3 noiembrie 2025Data intrării în vigoare 03-11-2025


    Având în vedere prevederile art. 237, art. 253 alin. (1) şi ale art. 264 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare,în vederea îmbunătăţirii cadrului legal secundar care reglementează procedura de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a preîntâmpinării apariţiei unor eventuale probleme de interpretare şi aplicare neunitară a acestuia,apreciind necesar ca viziunea legiuitorului primar privitoare la scoaterea din competenţa Consiliului Superior al Magistraturii şi stabilirea în sarcina preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a principalelor atribuţii referitoare la cariera magistraţilor-asistenţi să îşi găsească o deplină oglindire la nivelul reglementărilor secundare,în scopul asigurării condiţiilor optime pentru desfăşurarea viitoarelor concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie,în temeiul prevederilor art. 264 alin. (1) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie emite următorul ordin:
    Articolul IRegulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 81/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 9 martie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Data, locul, modul de desfăşurare a concursului de ocupare a posturilor de magistrat-asistent gradul III, calendarul de desfăşurare, cuantumul taxei de înscriere, posturile care se scot la concurs, precum şi cererea de înscriere tipizată, cuprinzând şi opţiunea candidatului pentru una dintre secţiile sau unul dintre compartimentele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se stabilesc prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări din cadrul Direcţiei resurse umane şi organizare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.2. La articolul 4 alineatul (1), literele g) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:g) declaraţia pe propria răspundere privind existenţa unor eventuale întreruperi în activitate. Declaraţia se depune doar de către candidaţii care s-au regăsit în situaţia unei întreruperi de activitate în funcţia juridică prevăzută la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;...............................................................................................i) carnetul de muncă sau adeverinţe privind vechimea în specialitate. Din conţinutul adeverinţei trebuie să rezulte fără echivoc funcţia de specialitate juridică dintre cele enumerate limitativ la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    3. La articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:(3) Cererea pentru înscrierea la concurs şi actele prevăzute la alin. (1) se pot depune şi în format online, prin intermediul adresei de poştă electronică puse la dispoziţie de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termenul prevăzut la alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) se trimit, în copie simplă, în format scanat sau, după caz, în format letric.4. La articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Candidaţii care au depus cererea şi actele de înscriere pe calea poştei electronice, odată cu documentele prevăzute la alin. (2), au obligaţia de a depune, în format letric, şi actele prevăzute la art. 4 alin. (1). Documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copii certificate pentru conformitate de candidaţi, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.5. La articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:(5) Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaţilor care au fost respinşi pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) - d) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sau a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi candidaţilor care se retrag din concurs anterior afişării listelor finale cu rezultatele verificării îndeplinirii acestor condiţii.
    6. La articolul 4, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Taxa se restituie şi în cazul altor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului. Candidatul care nu poate participa la probele scrise ale concursului trebuie să anunţe comisia de organizare fie înainte de începerea probelor scrise, fie în termen de 24 de ore de la finalizarea acestora. Dovada se poate comunica în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data desfăşurării probelor scrise şi trebuie să conţină menţiunea imposibilităţii de prezentare pentru data la care s-au desfăşurat probele scrise. În caz contrar, taxa de participare nu se restituie.7. La articolul 6, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:Articolul 6(1) Directorul Direcţiei resurse umane şi organizare înaintează preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie propunerea privind desemnarea preşedintelui, a membrilor titulari şi supleanţi care alcătuiesc comisia de organizare a concursului, în vederea aprobării.(2) După stabilirea de către preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a componenţei comisiei de organizare a concursului, preşedintele comisiei ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 5.(3) Comisia de organizare prevăzută la alin. (2) este compusă din directorul/directorul adjunct al Direcţiei resurse umane şi organizare sau şeful Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări. Numărul membrilor desemnaţi în comisia de organizare se va stabili de către directorul Direcţiei resurse umane şi organizare în raport cu complexitatea concursului. Din comisia de organizare vor face parte şi specialişti IT, care vor asigura suportul tehnico-informatic al concursului.
    8. La articolul 7, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:(4) Comisiile/Subcomisiile de soluţionare a contestaţiilor corespund ca număr şi specializare comisiilor/subcomisiilor de elaborare a subiectelor şi de corectare.9. La articolul 15, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:(8) Frauda dovedită atrage eliminarea din concurs. Se consideră fraudă şi folosirea de către candidat a pixului sau cernelii de altă culoare decât cea neagră, înscrierea numelui candidatului pe teza de concurs în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării. În aceste cazuri, responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea «Fraudă». Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare şi candidatului respectiv.10.
    La articolul 22, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:Articolul 22(1) Candidaţii declaraţi admişi la probele scrise din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sunt supuşi verificării bunei reputaţii, vizitei medicale şi testării psihologice, în conformitate cu prevederile art. 250 din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Testarea psihologică se realizează potrivit unei metodologii proprii, aprobată de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, având la bază principiile aplicabile concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, cuprinse în Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea testării psihologice.(3) Testarea psihologică constă în:a) un test scris standardizat, care evaluează aptitudinile cognitive, echilibrul emoţional, stabilitatea comportamentală şi capacitatea de adaptare la cerinţele funcţiei;b) un interviu individual, desfăşurat de psihologi acreditaţi, în scopul identificării trăsăturilor de personalitate, motivaţiei profesionale şi a compatibilităţii cu funcţia de magistrat-asistent.
    11. La articolul 22, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Rezultatul testării psihologice se consemnează într-un raport de evaluare, care poate avea caracterul «apt» sau «inapt». Candidaţii declaraţi «inapt» sunt eliminaţi din concurs.12. La articolul 22, alineatele (4) şi (5) se abrogă.13. La articolul 23, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:Articolul 23(1) Verificarea bunei reputaţii se efectuează de către o comisie desemnată de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pe baza documentelor comunicate de instituţiile competente, precum şi a altor informaţii relevante privind conduita morală şi profesională a candidatului.(2) Comisia de verificare a bunei reputaţii poate solicita candidatului informaţii sau documente suplimentare şi poate dispune audierea acestuia.
    (3) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţia bunei reputaţii sunt eliminaţi din concurs.
    14. La articolul 23, alineatele (4)-(10) se abrogă.15. După articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu următorul cuprins:Articolul 23^1Procedura detaliată privind organizarea testării psihologice şi verificarea bunei reputaţii se stabileşte printr-o metodologie internă aprobată de Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    16. În tot cuprinsul regulamentului, sintagma „Biroul concursuri şi evaluare“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „comisia de organizare a concursului“, iar sintagma „conducătorul Biroului concursuri şi evaluare“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „preşedintele comisiei de organizare a concursului“.
    Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
    Lia Savonea
    Bucureşti, 31 octombrie 2025.Nr. 352.-------