DECIZIE nr. 572 din 19 decembrie 2025privind organizarea şi funcţionarea Comitetului interministerial pentru sprijinirea implementării reformei 9 - Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat din componenta 14 - Buna guvernanţă din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR)
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1182 din 19 decembrie 2025Data intrării în vigoare 19-12-2025
În temeiul art. 29 şi al art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile: – art. 4^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;– articolului unic alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2025 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale; – Legii nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privată a statului;– Ghidului OCDE privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor de stat 2024, principiilor G20/OCDE de guvernanţă corporativă, precum şi angajamentele asumate de România în cadrul PNRR - componenta 14 - Buna guvernanţă,prim-ministrul emite prezenta decizie.Articolul 1Comitetul interministerial pentru sprijinirea implementării reformei 9 - Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat din componenta 14 - Buna guvernanţă din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), denumit în continuare Comitetul, este organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică.Articolul 2(1) Comitetul are următoarea componenţă permanentă:a) viceprim-ministrul prevăzut la art. 1 din Decretul nr. 1.017/2025 pentru numirea unui membru al Guvernului;b) viceprim-ministrul prevăzut la pct. 2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului;c) viceprim-ministrul prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului;d) secretarul general al Guvernului;e) ministrul finanţelor; f) ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului; g) ministrul investiţiilor şi proiectelor europene;h) preşedintele Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP). (2) La reuniunile Comitetului participă, cu drept de vot, în funcţie de temele aflate pe ordinea de zi şi de domeniul supus dezbaterilor, ministerele care au calitatea de autorităţi publice tutelare. (3) La propunerea membrilor, la reuniunile Comitetului pot participa experţi şi consultanţi tehnici ai Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi ai Comisiei Europene.(4) La propunerea membrilor, la reuniunile Comitetului pot participa reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, Bursei de Valori Bucureşti, reprezentanţii acţionarilor minoritari cu participaţii semnificative în întreprinderile publice, Asociaţiei Comunelor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, ai autorităţilor publice tutelare locale, ai altor autorităţi şi instituţii publice, precum şi reprezentanţi ai mediului asociativ.(5) Persoanele prevăzute la alin. (3) şi (4) participă în calitate de invitaţi, fără drept de vot.Articolul 3(1) Comitetul acţionează ca structură permanentă de coordonare interministerială pentru politicile publice privind întreprinderile publice, pe durata implementării PNRR. (2) În vederea realizării obiectivului privind reforma statului, Comitetul:a) coordonează şi armonizează politicile sectoriale ale autorităţilor publice tutelare privind întreprinderile publice;b) propune orientarea strategică a Guvernului privind rolul statului ca acţionar şi principiile de gestionare a portofoliului de întreprinderi publice;c) asigură corelarea politicilor publice şi strategiilor sectoriale;d) promovează standardele de guvernanţă corporativă ale OCDE.În acest sens, Comitetul:(i) stabileşte domeniile în care statul urmăreşte să menţină, să crească sau să reducă prezenţa sa, pe baza unei hărţi sectoriale guvernamentale;(ii) stabileşte criteriile şi metodologia de clasificare strategică a întreprinderilor publice (strategice esenţiale, necesare, neviabile, suprapuse sectorial, comerciale);(iii) integrează analiza AMEPIP cu analiza sectorială realizată de autorităţile publice tutelare; pe baza acestei analize, Comitetul elaborează documentul de poziţie consolidat.(3) Comitetul îndeplineşte următoarele atribuţii:a) propune autorităţilor publice tutelare metodologia unitară de colectare şi agregare a datelor necesare analizei întreprinderilor publice, fără a interveni în metodologia de evaluare şi monitorizare realizată de AMEPIP;b) coordonează şi monitorizează fluxul procedural întreprinderi publice → autorităţi publice tutelare → AMEPIP → Comitet → Guvern;c) identifică riscurile sistemice ale întreprinderilor aflate în portofoliul statului şi propune soluţii;d) identifică măsurile necesare pentru fiecare întreprindere analizată, respectiv: listarea, menţinerea în activitate cu implementarea de reforme operaţionale, reorganizarea, potrivit Codului civil, prin fuziune, divizare sau transformare, şi înaintează Guvernului propuneri, pe baza concluziilor analizelor şi în corelare cu recomandările AMEPIP. În acest sens, elaborează un document de poziţie consolidat, pe baza propunerilor formulate de autorităţile publice tutelare şi validării acestora de către AMEPIP;e) pe baza documentului de poziţie consolidat, formulează recomandarea finală către Guvern, printr-un memorandum supus aprobării în şedinţa de Guvern;f) monitorizează implementarea măsurilor aprobate de Guvern, pe baza raportărilor transmise de autorităţile publice tutelare şi fără a substitui atribuţiile de evaluare şi monitorizare ale AMEPIP;g) poate solicita autorităţilor publice tutelare şi AMEPIP informaţii suplimentare necesare consolidării analizei, fără a afecta atribuţiile legale de raportare către AMEPIP prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;h) asigură dialogul tehnic permanent cu AMEPIP, pentru: corelarea metodologiilor, avizarea propunerilor de reorganizare, verificarea conformităţii cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, armonizarea procesului de guvernanţă corporativă la nivelul statului;i) coordonează analizele care necesită evaluare intersectorială (energie, transport, industrie etc.).Articolul 4(1) Conducerea Comitetului este asigurată de către viceprim-ministrul fără portofoliu care coordonează reforma statului şi procesul de eficientizare a activităţii instituţiilor publice, în calitate de preşedinte. În situaţiile în care preşedintele nu poate participa la reuniunile Comitetului, conducerea acestuia este exercitată de către viceprim-ministrul fără portofoliu care coordonează instituţiile publice şi structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, de viceprim-ministrul prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului sau de către secretarul general al Guvernului. (2) Ministerele sunt reprezentate la reuniunile Comitetului la nivel de ministru, iar celelalte autorităţi publice, de către conducătorii sau înlocuitorii de drept ai acestora. (3) Membrii Comitetului la nivel de ministru desemnează membri supleanţi, la nivel de secretar de stat cu atribuţii în coordonarea activităţii de guvernanţă corporativă, mandataţi să participe la lucrările Comitetului, pe care îi comunică Secretariatului tehnic. Articolul 5(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor, în cadrul Comitetului se constituie un grup de lucru la nivel tehnic, alcătuit din experţi din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi din cadrul AMEPIP.(2) Secretariatul tehnic al Comitetului este asigurat de către Secretariatul General al Guvernului.Articolul 6(1) Comitetul se reuneşte o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar, prin grija Secretariatului tehnic.(2) Agenda fiecărei reuniuni a Comitetului se întocmeşte de către Secretariatul tehnic, pe baza propunerilor formulate de către membrii acestuia.(3) Procesele-verbale ale reuniunilor Comitetului cuprind, în principal, temele discutate şi deciziile luate şi sunt semnate de către membrii acestuia şi înregistrate de Secretariatul tehnic.Articolul 7Comitetul îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, pe care îl aprobă în prima şedinţă de lucru.Articolul 8Comitetul asigură informarea permanentă a primministrului în legătură cu activitatea şi rezultatele obţinute.Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei decizii, Decizia prim-ministrului nr. 366/2022 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului interministerial pentru sprijinirea implementării Reformei 9 - Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat din Componenta 14 - Buna guvernanţă din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 16 iunie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu OpreaBucureşti, 19 decembrie 2025.Nr. 572.----

| EMITENT |
În temeiul art. 29 şi al art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile: – art. 4^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;– articolului unic alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 32/2025 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale; – Legii nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privată a statului;– Ghidului OCDE privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor de stat 2024, principiilor G20/OCDE de guvernanţă corporativă, precum şi angajamentele asumate de România în cadrul PNRR - componenta 14 - Buna guvernanţă,prim-ministrul emite prezenta decizie.Articolul 1Comitetul interministerial pentru sprijinirea implementării reformei 9 - Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat din componenta 14 - Buna guvernanţă din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), denumit în continuare Comitetul, este organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică.Articolul 2(1) Comitetul are următoarea componenţă permanentă:a) viceprim-ministrul prevăzut la art. 1 din Decretul nr. 1.017/2025 pentru numirea unui membru al Guvernului;b) viceprim-ministrul prevăzut la pct. 2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului;c) viceprim-ministrul prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului;d) secretarul general al Guvernului;e) ministrul finanţelor; f) ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului; g) ministrul investiţiilor şi proiectelor europene;h) preşedintele Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP). (2) La reuniunile Comitetului participă, cu drept de vot, în funcţie de temele aflate pe ordinea de zi şi de domeniul supus dezbaterilor, ministerele care au calitatea de autorităţi publice tutelare. (3) La propunerea membrilor, la reuniunile Comitetului pot participa experţi şi consultanţi tehnici ai Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi ai Comisiei Europene.(4) La propunerea membrilor, la reuniunile Comitetului pot participa reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, Bursei de Valori Bucureşti, reprezentanţii acţionarilor minoritari cu participaţii semnificative în întreprinderile publice, Asociaţiei Comunelor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, ai autorităţilor publice tutelare locale, ai altor autorităţi şi instituţii publice, precum şi reprezentanţi ai mediului asociativ.(5) Persoanele prevăzute la alin. (3) şi (4) participă în calitate de invitaţi, fără drept de vot.Articolul 3(1) Comitetul acţionează ca structură permanentă de coordonare interministerială pentru politicile publice privind întreprinderile publice, pe durata implementării PNRR. (2) În vederea realizării obiectivului privind reforma statului, Comitetul:a) coordonează şi armonizează politicile sectoriale ale autorităţilor publice tutelare privind întreprinderile publice;b) propune orientarea strategică a Guvernului privind rolul statului ca acţionar şi principiile de gestionare a portofoliului de întreprinderi publice;c) asigură corelarea politicilor publice şi strategiilor sectoriale;d) promovează standardele de guvernanţă corporativă ale OCDE.În acest sens, Comitetul:(i) stabileşte domeniile în care statul urmăreşte să menţină, să crească sau să reducă prezenţa sa, pe baza unei hărţi sectoriale guvernamentale;(ii) stabileşte criteriile şi metodologia de clasificare strategică a întreprinderilor publice (strategice esenţiale, necesare, neviabile, suprapuse sectorial, comerciale);(iii) integrează analiza AMEPIP cu analiza sectorială realizată de autorităţile publice tutelare; pe baza acestei analize, Comitetul elaborează documentul de poziţie consolidat.(3) Comitetul îndeplineşte următoarele atribuţii:a) propune autorităţilor publice tutelare metodologia unitară de colectare şi agregare a datelor necesare analizei întreprinderilor publice, fără a interveni în metodologia de evaluare şi monitorizare realizată de AMEPIP;b) coordonează şi monitorizează fluxul procedural întreprinderi publice → autorităţi publice tutelare → AMEPIP → Comitet → Guvern;c) identifică riscurile sistemice ale întreprinderilor aflate în portofoliul statului şi propune soluţii;d) identifică măsurile necesare pentru fiecare întreprindere analizată, respectiv: listarea, menţinerea în activitate cu implementarea de reforme operaţionale, reorganizarea, potrivit Codului civil, prin fuziune, divizare sau transformare, şi înaintează Guvernului propuneri, pe baza concluziilor analizelor şi în corelare cu recomandările AMEPIP. În acest sens, elaborează un document de poziţie consolidat, pe baza propunerilor formulate de autorităţile publice tutelare şi validării acestora de către AMEPIP;e) pe baza documentului de poziţie consolidat, formulează recomandarea finală către Guvern, printr-un memorandum supus aprobării în şedinţa de Guvern;f) monitorizează implementarea măsurilor aprobate de Guvern, pe baza raportărilor transmise de autorităţile publice tutelare şi fără a substitui atribuţiile de evaluare şi monitorizare ale AMEPIP;g) poate solicita autorităţilor publice tutelare şi AMEPIP informaţii suplimentare necesare consolidării analizei, fără a afecta atribuţiile legale de raportare către AMEPIP prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;h) asigură dialogul tehnic permanent cu AMEPIP, pentru: corelarea metodologiilor, avizarea propunerilor de reorganizare, verificarea conformităţii cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, armonizarea procesului de guvernanţă corporativă la nivelul statului;i) coordonează analizele care necesită evaluare intersectorială (energie, transport, industrie etc.).Articolul 4(1) Conducerea Comitetului este asigurată de către viceprim-ministrul fără portofoliu care coordonează reforma statului şi procesul de eficientizare a activităţii instituţiilor publice, în calitate de preşedinte. În situaţiile în care preşedintele nu poate participa la reuniunile Comitetului, conducerea acestuia este exercitată de către viceprim-ministrul fără portofoliu care coordonează instituţiile publice şi structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, de viceprim-ministrul prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Parlamentului României nr. 25/2025 pentru acordarea încrederii Guvernului sau de către secretarul general al Guvernului. (2) Ministerele sunt reprezentate la reuniunile Comitetului la nivel de ministru, iar celelalte autorităţi publice, de către conducătorii sau înlocuitorii de drept ai acestora. (3) Membrii Comitetului la nivel de ministru desemnează membri supleanţi, la nivel de secretar de stat cu atribuţii în coordonarea activităţii de guvernanţă corporativă, mandataţi să participe la lucrările Comitetului, pe care îi comunică Secretariatului tehnic. Articolul 5(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor, în cadrul Comitetului se constituie un grup de lucru la nivel tehnic, alcătuit din experţi din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi din cadrul AMEPIP.(2) Secretariatul tehnic al Comitetului este asigurat de către Secretariatul General al Guvernului.Articolul 6(1) Comitetul se reuneşte o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar, prin grija Secretariatului tehnic.(2) Agenda fiecărei reuniuni a Comitetului se întocmeşte de către Secretariatul tehnic, pe baza propunerilor formulate de către membrii acestuia.(3) Procesele-verbale ale reuniunilor Comitetului cuprind, în principal, temele discutate şi deciziile luate şi sunt semnate de către membrii acestuia şi înregistrate de Secretariatul tehnic.Articolul 7Comitetul îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, pe care îl aprobă în prima şedinţă de lucru.Articolul 8Comitetul asigură informarea permanentă a primministrului în legătură cu activitatea şi rezultatele obţinute.Articolul 9La data intrării în vigoare a prezentei decizii, Decizia prim-ministrului nr. 366/2022 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului interministerial pentru sprijinirea implementării Reformei 9 - Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat din Componenta 14 - Buna guvernanţă din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 16 iunie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu OpreaBucureşti, 19 decembrie 2025.Nr. 572.----

Prezenta formă este valabilă începând cu data de 19-12-2025 până la data de 19-12-2025











