ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 86 din 23 decembrie 2025pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1199 din 24 decembrie 2025Data intrării în vigoare 24-12-2025
Având în vedere obligaţiile care revin statelor membre ale Uniunii Europene în aplicarea art. 98 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060,pentru implementarea, fără întârziere, a măsurilor stabilite în sarcina statului membru, în condiţiile art. 98 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, pentru deducerea din conturile anuale a cuantumurilor necesare pentru a reduce rata de eroare reziduală a cheltuielilor declarate în conturi până la cel mult 2% şi pentru care legislaţia naţională aplicabilă instituie adoptarea acestor măsuri prin hotărâre a Guvernului,având în vedere necesitatea respectării termenului legal de transmitere a conturilor anuale, respectiv 15 februarie a fiecărui an contabil pentru anul contabil precedent, şi timpul insuficient pentru emiterea, avizarea şi aprobarea de către Guvern a unei hotărâri prin care să se reglementeze aplicarea măsurilor necesare pentru reducerea ratei de eroare reziduală sub 2%,ţinând cont de faptul că fără reducerea ratei de eroare reziduală la nivelul de materialitate nu se poate transmite pachetul de asigurare prin sistemul electronic de schimb de date cu Comisia Europeană, denumită în continuare CE, cu impact semnificativ asupra absorbţiei fondurilor europene din cauza neacceptării de către CE a cererilor de plată ulterioare,având în vedere că existenţa unui cadru legal coerent şi armonizat cu regulile Uniunii Europene este indispensabilă implementării programelor naţionale şi regionale, iar lipsa asigurării în regim de urgenţă a prevederilor privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente conduce la lipsa măsurilor necesare pentru a reduce rata de eroare reziduală cu privire la legalitatea şi regularitatea cheltuielilor incluse în conturi până la cel mult 2%,întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în admisibilitatea conturilor, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.ARTICOL UNICOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:(4) Termenii «autoritate de management», «operator de program», «promotor de proiect organism intermediar», «operator economic», «operaţiune», «eligibilitate», «conflict de interese», «organism care îndeplineşte funcţia contabilă», «neregulă sistemică», «verificare administrativă», «verificarea la faţa locului», «raport al investigaţiei OLAF», «constatare primară administrativă», «structură de control/control de prim nivel pentru programele de cooperare teritorială europeană», «corecţii financiare», «buna gestiune financiară», «eficienţă», «eficacitate», «economicitate», «instrumente financiare», «proiect fazat», «principiile liberei concurenţe, tratamentului egal şi nediscriminatoriu şi transparenţei», «eroare extrapolată», utilizaţi în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, au înţelesul dat de regulamentele europene/documentele emise de donatorul public internaţional aplicabile fiecărui fond, corespunzător perioadei de programare.2. La articolul 19, alineatul (21) se modifică şi va avea următorul cuprins:(21) În elaborarea aplicaţiilor de plată sau a declaraţiei anuale a conturilor, autoritatea de certificare are obligaţia de a exclude definitiv, la propunerea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, suma necesară în vederea reducerii la nivelul de materialitate a ratei de eroare totală reziduală calculată de către Autoritatea de audit, cu luarea în considerare a prevederilor art. 57^1.3. La articolul 19, după alineatul (21) se introduc cinci noi alineate, alin. (21^1)-(21^5), cu următorul cuprins:(21^1) Cu excepţia programelor de cooperare teritorială europeană pentru care se vor aplica regulile specifice acestor programe, pentru perioada de programare 2021-2027, în elaborarea declaraţiei anuale a conturilor, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi organismul care îndeplineşte funcţia contabilă au obligaţia de a exclude definitiv, în conformitate cu prevederile art. 98 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, suma necesară, în vederea reducerii ratei de eroare totală reziduală până la cel mult 2%, stabilită prin raportul de audit emis de Autoritatea de audit.(21^2) În aplicarea alin. (21^1), excluderea definitivă a sumelor necesare pentru reducerea ratei de eroare totală reziduală se realizează până la transmiterea pachetului de asigurare, în condiţiile art. 98 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare.(21^3) În cazul în care în rapoartele de audit de operaţiuni emise de Autoritatea de audit sunt constatate erori cu caracter sistemic, care au un potenţial impact asupra cheltuielilor neauditate şi care rezultă din situaţii similare, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia identificării situaţiilor susceptibile să conţină o eroare de acelaşi tip, precum cea detectată, şi obligaţia de reverificare în scopul întocmirii de titluri de creanţă individualizate la nivel de beneficiar, în vederea creării premiselor ca rata de eroare reziduală să nu fie peste pragul de materialitate, respectiv să nu fie mai mare de 2%.(21^4) Sumele prevăzute la alin. (21^1) care au fost excluse definitiv în vederea admisibilităţii conturilor în conformitate cu prevederile art. 98 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, rămân cheltuială definitivă a bugetului de stat, prin bugetul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.(21^5) Ulterior transmiterii declaraţiei anuale a conturilor, suma exclusă conform alin. (21^1) se ajustează, la solicitarea Comisiei Europene/Curţii de Conturi Europene, în aplicaţiile de plată, cu valoarea stabilită împreună cu autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi Autoritatea de audit.4. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:Articolul 21^1Cu excepţia programelor de cooperare teritorială europeană pentru care se vor aplica regulile specifice acestor programe şi prin excepţie de la prevederile art. 18 alin. (1) şi prevederile art. 21, în situaţia emiterii de suspiciuni de neregulă/fraudă care conţin şi neregula individuală şi calcul de «eroare extrapolată», dacă eroarea individuală este confirmată de către structura de control prevăzută la art. 20, creanţa bugetară stabilită în actul de control emis va fi compusă din suma aferentă neregulii individuale şi suma aferentă «erorii extrapolate
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Oana-Clara Gheorghiu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Răzvan Popescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ BarbuBucureşti, 23 decembrie 2025.Nr. 86.-----

| EMITENT |
Având în vedere obligaţiile care revin statelor membre ale Uniunii Europene în aplicarea art. 98 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060,pentru implementarea, fără întârziere, a măsurilor stabilite în sarcina statului membru, în condiţiile art. 98 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, pentru deducerea din conturile anuale a cuantumurilor necesare pentru a reduce rata de eroare reziduală a cheltuielilor declarate în conturi până la cel mult 2% şi pentru care legislaţia naţională aplicabilă instituie adoptarea acestor măsuri prin hotărâre a Guvernului,având în vedere necesitatea respectării termenului legal de transmitere a conturilor anuale, respectiv 15 februarie a fiecărui an contabil pentru anul contabil precedent, şi timpul insuficient pentru emiterea, avizarea şi aprobarea de către Guvern a unei hotărâri prin care să se reglementeze aplicarea măsurilor necesare pentru reducerea ratei de eroare reziduală sub 2%,ţinând cont de faptul că fără reducerea ratei de eroare reziduală la nivelul de materialitate nu se poate transmite pachetul de asigurare prin sistemul electronic de schimb de date cu Comisia Europeană, denumită în continuare CE, cu impact semnificativ asupra absorbţiei fondurilor europene din cauza neacceptării de către CE a cererilor de plată ulterioare,având în vedere că existenţa unui cadru legal coerent şi armonizat cu regulile Uniunii Europene este indispensabilă implementării programelor naţionale şi regionale, iar lipsa asigurării în regim de urgenţă a prevederilor privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente conduce la lipsa măsurilor necesare pentru a reduce rata de eroare reziduală cu privire la legalitatea şi regularitatea cheltuielilor incluse în conturi până la cel mult 2%,întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în admisibilitatea conturilor, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.ARTICOL UNICOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:(4) Termenii «autoritate de management», «operator de program», «promotor de proiect organism intermediar», «operator economic», «operaţiune», «eligibilitate», «conflict de interese», «organism care îndeplineşte funcţia contabilă», «neregulă sistemică», «verificare administrativă», «verificarea la faţa locului», «raport al investigaţiei OLAF», «constatare primară administrativă», «structură de control/control de prim nivel pentru programele de cooperare teritorială europeană», «corecţii financiare», «buna gestiune financiară», «eficienţă», «eficacitate», «economicitate», «instrumente financiare», «proiect fazat», «principiile liberei concurenţe, tratamentului egal şi nediscriminatoriu şi transparenţei», «eroare extrapolată», utilizaţi în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă, au înţelesul dat de regulamentele europene/documentele emise de donatorul public internaţional aplicabile fiecărui fond, corespunzător perioadei de programare.2. La articolul 19, alineatul (21) se modifică şi va avea următorul cuprins:(21) În elaborarea aplicaţiilor de plată sau a declaraţiei anuale a conturilor, autoritatea de certificare are obligaţia de a exclude definitiv, la propunerea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, suma necesară în vederea reducerii la nivelul de materialitate a ratei de eroare totală reziduală calculată de către Autoritatea de audit, cu luarea în considerare a prevederilor art. 57^1.3. La articolul 19, după alineatul (21) se introduc cinci noi alineate, alin. (21^1)-(21^5), cu următorul cuprins:(21^1) Cu excepţia programelor de cooperare teritorială europeană pentru care se vor aplica regulile specifice acestor programe, pentru perioada de programare 2021-2027, în elaborarea declaraţiei anuale a conturilor, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi organismul care îndeplineşte funcţia contabilă au obligaţia de a exclude definitiv, în conformitate cu prevederile art. 98 alin. (6) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, suma necesară, în vederea reducerii ratei de eroare totală reziduală până la cel mult 2%, stabilită prin raportul de audit emis de Autoritatea de audit.(21^2) În aplicarea alin. (21^1), excluderea definitivă a sumelor necesare pentru reducerea ratei de eroare totală reziduală se realizează până la transmiterea pachetului de asigurare, în condiţiile art. 98 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare.(21^3) În cazul în care în rapoartele de audit de operaţiuni emise de Autoritatea de audit sunt constatate erori cu caracter sistemic, care au un potenţial impact asupra cheltuielilor neauditate şi care rezultă din situaţii similare, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia identificării situaţiilor susceptibile să conţină o eroare de acelaşi tip, precum cea detectată, şi obligaţia de reverificare în scopul întocmirii de titluri de creanţă individualizate la nivel de beneficiar, în vederea creării premiselor ca rata de eroare reziduală să nu fie peste pragul de materialitate, respectiv să nu fie mai mare de 2%.(21^4) Sumele prevăzute la alin. (21^1) care au fost excluse definitiv în vederea admisibilităţii conturilor în conformitate cu prevederile art. 98 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, rămân cheltuială definitivă a bugetului de stat, prin bugetul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.(21^5) Ulterior transmiterii declaraţiei anuale a conturilor, suma exclusă conform alin. (21^1) se ajustează, la solicitarea Comisiei Europene/Curţii de Conturi Europene, în aplicaţiile de plată, cu valoarea stabilită împreună cu autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi Autoritatea de audit.4. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:Articolul 21^1Cu excepţia programelor de cooperare teritorială europeană pentru care se vor aplica regulile specifice acestor programe şi prin excepţie de la prevederile art. 18 alin. (1) şi prevederile art. 21, în situaţia emiterii de suspiciuni de neregulă/fraudă care conţin şi neregula individuală şi calcul de «eroare extrapolată», dacă eroarea individuală este confirmată de către structura de control prevăzută la art. 20, creanţa bugetară stabilită în actul de control emis va fi compusă din suma aferentă neregulii individuale şi suma aferentă «erorii extrapolate
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Oana-Clara Gheorghiu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Răzvan Popescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ BarbuBucureşti, 23 decembrie 2025.Nr. 86.-----

Prezenta formă este valabilă începând cu data de 24-12-2025 până la data de 24-12-2025





