Tipul dumneavoastră de abonament nu vă permite accesul la toate facilităţile modulului
Accesul restricţionat la toate facilităţile modulului

Număr articole 37 <




Categorii
                        			                        			                        		

Caută text în rezultate

Categorii
  • Ştiri juridice (1)
  • Varia (3)
  • Drept Financiar, Fiscal şi Bancar (1)
  • Drept Civil şi Procesual Civil (9)
  • RRDP (1)
  • Drept Internaţional (5)
  • GDPR (1)
  • Drept Administrativ şi Constituţional (13)
  • Drept Financiar (4)
  • Drept contravențional (3)
Autori
  • Irina Alexe (2)
  • Alexandru-Sorin Ciobanu (1)
  • Anca Niță (1)
  • Oana-Nicoleta Retea (1)
  • Elena Emilia Ștefan (1)
  • George-Alexandru Lazăr (1)
  • Mădălina Voican (1)
  • Andreea Claudia Agapie (Păun) (1)
  • Camelia Daciana Stoian (2)
  • Anton Trăilescu (1)
  • Emilia Lucia Cătană (3)
  • Irina Văcăroiu (1)
  • Alexandru Mitră (1)
  • Eugenia Marin (1)
  • Narcis Godeanu (1)
  • Ionuț Ciutacu (1)
  • Laurențiu Șoneriu (1)
  • Iulian Nedelcu (1)
  • Gheorghe Dănișor (1)
  • Cristi Iftene (1)
An
  • 2025 (14)
  • 2024 (3)
  • 2023 (19)
  • 2022 (1)
Luna
  • Ianuarie (3)
  • Februarie (2)
  • Martie (4)
  • Aprilie (1)
  • Mai (5)
  • Iunie (1)
  • Septembrie (2)
  • Octombrie (14)
  • Noiembrie (4)
  • Decembrie (1)

Tip act

Tip publicatie

Tip emitent

Domeniu

1 . Principiul asumării răspunderii de către autoritatea contractantă în dreptul achizițiilor publice: implicații normative, teoretice și jurisprudențiale

UJ Premium | | 04 noiembrie 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept comercial și RDP și Drept Fiscal |

În Directiva nr. 2014/24/UE privind achizițiile publice, principiul asumării răs­pun­derii de către autoritatea contractantă este asociat cu principiul transparenței, autoritatea contractantă fiind cea care își asumă răspunderea de a solicita alte mijloace de co­municare decât cele electronice în procesul de depunere. Totodată, prin Directivă sunt stabilite reguli exprese privind răspunderea autorităților contractante implicate în achizițiile publice în comun...

2 . Aspecte teoretice și practice privind statutul constituțional al Președintelui României

UJ Premium | | 28 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept administrativ și Drept constituțional și RDP și Dreptul Funcției Publice |

Ca şef al executivului, Preşedintele României are sarcina de a garanta indepen­denţa naţională, unitatea şi integritatea teritorială a ţării, ceea ce presupune în mod logic ca Preşedintele să fie „comandantul forţelor armate” şi să „îndeplinească funcţia de Preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării”, cum se arată în art. 92 alin. (1) din Constituţie...

3 . Răspunderea și responsabilitatea autorităților publice deliberative – un orologiu care arată o oră și sună alta

UJ Premium | | 23 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept administrativ și Drept constituțional și RDP și Dreptul Funcției Publice |

Elementele care compun arhitectura unui stat trebuie să se găsească într-un echilibru funcțional desăvârșit pentru ca întreg mecanismul instituțional să poată funcționa. Iar pentru a fi eficient, fiecare dintre elementele componente trebuie să-și poată îndeplini rolul pe care legiuitorul i l-a dat la înființare...

4 . Considerații critice cu privire la răspunderea juridică a conducătorilor administraţiei publice locale

UJ Premium | și | 20 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept contravențional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept constituțional și Drept public și RDP |

Societatea omenească a fost întotdeauna preocupată de maniera în care condu­cătorii acesteia gestionau interesele publice și răspundeau atunci când încălcau așteptările celor administrați....

5 . Răspunderea autorităților publice pentru prejudiciile produse datorită carențelor organizatorice și funcționale ale serviciilor publice

UJ Premium | | 09 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și RDP |

Conceptualizarea răspunderii administrative în doctrina juridică românească s-a confruntat cu dificultăți considerabile, persistând chiar în contemporaneitate diver­gențe teoretice și jurisprudențiale ce privește caracterizarea și reglementarea juridică a diferitelor forme ale răspunderii administrative...

6 . Răspunderea administrativ-patrimonială a administraţiei publice pentru prejudiciile cauzate prin acte administrative, tipice sau asimilate

UJ Premium | | 02 octombrie 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și RDP și Contencios administrativ și fiscal |

Prin partajarea competenţei de soluţionare a litigiilor derivate din contracte admi­nistrative, între instanţele de contencios administrativ şi cele civile, de drept comun, legiuitorul a urmărit descongestionarea secţiilor de contencios administrativ şi fiscal şi asigurarea celerităţii soluţionării cauzelor, cu sacrificarea principiului specializării instanţelor de judecată, însă, semnalele venite din practică ne indică faptul că această soluţie legislativă nu și-a atins scopul...

7 . Răspunderea și responsabilitatea personalului din sectorul public. Un echilibru condamnat la instabilitate

UJ Premium | | 22 septembrie 2025
Publicat în : Drept Civil şi Procesual Civil și Drept contravențional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept public și RDP și Dreptul Funcției Publice |

În debutul părții consacrată analizei răspunderii din volumul II al tratatului, prof. Iorgovan afirma că: „Răspunderea juridică, în mod tradițional, este analizată ca o instituție fundamentală a dreptului, instituție care tinde să ocupe centrul dreptului în tota­litatea sa, reflectând stadiul de evoluție a întregii societăți, nivelul conștiinței și res­ponsabilității sociale”

8 . Locul și rolul serviciului public al jocurilor de noroc în sistemul de drept românesc

UJ Premium | | 24 iunie 2025
Publicat în : Ştiri juridice și RDP |

Prezentul articol susține că jocurile de noroc pot fi încadrate ca serviciu public în dreptul administrativ românesc. În acest context, statul are obligația de a reglementa, monitoriza și sancționa această activitate în vederea protejării participanților și menținerii echilibrului social și juridic.

9 . O scurtă analiză a modificărilor aduse de Legea nr. 102/2023 în materia suspendării executării actelor administrative

UJ Premium | | 22 mai 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Drept civil și Drept administrativ și Drept constituțional și RDP |

Suspendarea executării actului administrativ unilateral poate fi solicitată de recla­mant, pentru motivele prevăzute la art. 14, și prin cererea adresată instanței competente pentru anularea, în tot sau în parte, a actului atacat. În acest caz, instanța poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, până la soluționarea definitivă a cauzei. Cererea de suspendare se poate formula odată cu acțiunea principală sau printr-o acțiune separată, în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acțiunii principale...

10 . Fundamentul răspunderii solidare în materie fiscală a țăranilor liberi în Moldova și Țara Românească

UJ Premium | | 21 mai 2025
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și Drept Internaţional și Drept Financiar, Fiscal şi Bancar și Drept contravențional și Drept civil și Drept procesual civil și Drept administrativ și Drept financiar și fiscal și Drept comercial și RDP și Drept Fiscal |

Stratificarea socială s-a realizat pe fondul acumulării de bunuri. Acest proces se datora atât calităților unora dintre membrii obștii, cât și dezvoltării meșteșugurilor și comerțului, aproprierii anumitor bunuri din proprietatea devălmașă, dar și utilizării unor unelte de muncă superioare calitativ. Totuși, solidaritatea existentă între săteni a continuat să se manifeste și în noile condiții...

11 . Alegerile europene din iunie 2024 – o nouă pagină în istoria democrației europene. Mize și provocări

UJ Premium | | 19 mai 2025
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și Dezbaterile RRDP și Drept civil și Drept administrativ și Drept constituțional și Drept electoral și RDP |

Uniunea Europeană, creată în scopul promovării valorilor democrației și statului de drept, dar și al apărării drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor săi, va trebui să își reconfigureze modul în care acționează la nivel european și mondial pentru a răspunde multiplelor crize și provocări, dar mai ales așteptărilor cetățenilor săi...

12 . Salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Privire specială asupra salarizării din administrația publică locală

UJ Premium | | 06 februarie 2025
Publicat în : Drept administrativ și Dreptul muncii și RDP |

Salarizarea personalului plătit din fonduri publice a reprezentat și reprezintă un subiect de interes major atât pentru opinia publică, cât și pentru promotorii de politici publice.

13 . Drepturile funcționarilor publici. Dreptul de a refuza semnarea actelor administrative considerate nelegale

UJ Premium | | 30 ianuarie 2025
Publicat în : Drept administrativ și RDP |

Funcționarii publici sunt o categorie de angajați ai sectorului public care au un statul special și care, prin activitățile pe care le desfășoară, susțin și fac posibilă activitatea organelor de conducere și administrare a instituțiilor publice.

14 . Politici publice de actualitate – acțiune guvernamentală „de așteptat”

UJ Premium | | 23 ianuarie 2025
Publicat în : Varia și RDP |

Întotdeauna o problemă de politică publică se naște ca rezultat al unor nemulțumiri îndreptate inițial direct asupra funcționarului public sau personalului contrac-tual interfață a instituției sau autorității administrației publice.

15 . Odiseea funcției publice de prefect. Între imperativul profesionalizării și ingerința politicului

UJ Premium | | 24 decembrie 2024
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și RDP |

16 . Considerații referitoare la stabilirea și modificarea, prin hotărâre a guvernului, a normelor privind cariera și mobilitatea înalților funcționari publici

UJ Premium | | 12 aprilie 2024
Publicat în : RDP |

Prezentul articol evidențiază soluții pentru o reglementare coerentă a normelor privind cariera și mobilitatea înalților funcționari publici, soluții menite să ofere securitate juridică. Astfel, sunt analizate reglementări de interes din H.G. nr. 934/2020, care a reprezentat punctul de plecare al studiului și care își propune să răspundă la câteva întrebări privind cadrul normativ aplicabil.

17 . Despre executorialitatea fără titluri

UJ Premium | | 07 martie 2024
Publicat în : Drept Financiar și Drept Civil şi Procesual Civil și RRDP și Drept civil și Drept procesual civil și Drept comercial și RDP |

Majoritatea contractelor de servicii financiare care fac obiectul dosarelor de încuviinţare a executării silite sunt semnate electronic de creditor, prestatorul de servicii financiare. În dreptul semnăturii debitorului este menţionat numărul de telefon, adresa de e‑mail, IP‑ul debitorului sau menţiunea „înscris semnat electronic”...

18 . Unele considerații cu privire la imunitate și incompatibilități, prevăzute în Constituția României

UJ Premium | și | 14 noiembrie 2023
Publicat în : Drept constituțional și RDP |

Prezentul articol abordează o temă de interes la nivel doctrinar, mai precis transpune aspecte importante despre imunitate și incompatibilități, așa cum sunt prevăzute de către Constituție. Astfel, se evidențiază faptul că este necesară o revizuire a Constituției pentru a se renunța la suprapunerea mandatului parlamentar cu cel din cabinetul ministerial.

19 . Autonomia, un concept abordat multidimensional. Privire specială asupra autonomiei nonteritoriale (NTA)

UJ Premium | | 06 noiembrie 2023
Publicat în : Drept Administrativ şi Constituţional și RDP |

Articolul de față își propune să prezinte conceptul de ANT și să analizeze cadrul legal privind autonomia neteritorială în România, din perspectiva reglementărilor internaționale privind înființarea, organizarea și funcționarea autorităților cu rol în alegerea structurilor administrative de la nivel local.

20 . Manager public versus administrator public

UJ Premium | | 03 noiembrie 2023
Publicat în : Drept administrativ și RDP |

Acest articol se axează pe analiza în contrast a celor două funcții amintite de dreptul administrativ, mai precis managerul public și administratorul public. Astfel, autorul evidențiază scopul comun al acestor instituții juridice, cu accent pe dezbaterile care au luat naștere în ultimii ani în practica judiciară și în literatura de specialitate.